Kan je met een toetsenbord een streep boven een getal zetten (wanneer het een irrationeel getal is)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
3.9K

Het beste antwoord

Ik geloof het niet. Met je toetsenbord kan je karakters uit de Unicode-tabel ophalen. Echter, irrationele cijfers lijken niet in die tabel te staan:
"As stated above, the ten decimal digits, decimal separator and fraction slash are limited to representing rational numbers. Irrational numbers would require composition of infinite character sequences..." etc.

Toegevoegd na 10 uur:
In Word 2000, als je de vergelijkingseditor hebt geïnstalleerd, is het mogelijk om zulke getallen te krijgen:
Invoegen / Object / Microsoft Vergelijking 3.0.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ze bedoelt is streepjes boven de getallen achter de komma om aan te geven dat ze oneinidig doorgaan. 1/3 = 1.333 (met streepjes boven de drieën). Dit moet vast wel mogelijk zijn, maar ik gebruik het nooit, dus ik weet het niet. (1/3 is rationaal fyi) http://nl.wikipedia.org/wiki/Irrationaal_getal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt niet - bij een irrationeel getal heb je juist geen herhalende reeks. Bovendien moeten de streepjes dan _onder_ de reeks, en niet erboven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt bij een irrationeel heb je inderdaad geen herhalende reeks. 1/3 is zoals ik al zei dus rationeel. Of die streepjes er nou boven of onder moeten weet ik niet zeker. Ik deed ze er altijd boven. Het maakt ook niet echt uit. Als je het maar consequent doet, het is meestal wel duidelijk uit de context. Ik gebruik het sowieso bijna nooit. Nu gebruik ik de streepjes erboven voor andere dingen (Not statements).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Of die streepjes er nou boven of onder moeten weet ik niet zeker. Ik deed ze er altijd boven. "
Ja maar ik weet 't wel :). Ze moeten er echt onder bij herhalende reeksen; niet erboven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb even wat gegoogled (ik moet natuurlijk wel een laatste woord hebben :D) Ik kan nog geen link vinden waar de streep eronder word gebruikt, maar daar kan jij me vast bij helpen. Ik het is gewoon een kwestie van notatie, in de tweede link wordt bijvoorbeeld een schuine streep door het eerste en laatste getal van de reeks aangeraden. Dus er is geen verkeerde manier. We hebben beide de juiste notatie :D. http://en.wikipedia.org/wiki/Repeating_decimal
http://www.fi.uu.nl/experimenteel/rekenvoort/havo/lesmateriaal/lesmateriaal/werkplek/module_getalbegripmaatkennis/oudeversies/MetenEnGetallen3.doc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd, ik heb hier een wiskundeboek waar 't er onder staat.

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet of het alleen met een toetsenbord lukt en met welke applicatie je het wilt. Om dit in Word voor elkaar te krijgen type je je getal (of variable, bv x), selecteer dat, kies dan voor een expressie (equation) in te voegen en daarbinnen voor de accenten. Eén van die accenten zal je bovenliggende streep zijn. Als je die selecteerd dan heb je volgens mij gekregen wat je wil.