Waarom schrijven we eigenlijk niet (km)^2 ipv km^2?

Omdat het exponent wiskundig gezien op het symbool ervoor slaat en dus de kilo niet meeneemt in zijn kwadraat, bij normale schrijfwijze, wat eigenlijk dus fout is.

km^2=1000m^2

terwijl (km)^2=1000000m^2

wel juist is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Wiskundig gezien heb je gelijk, maar men is het blijkbaar weg gaan laten omdat men geen zin had om steeds die haakjes neer te pennen. Danwel het is er nooit aan toegevoegd geweest omdat het wel duidelijk was wat men bedoelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is jammer dat ze dat wiskundig niet gewoon juist doorvoeren, want het zou de uitleg aan de bovenbouw van de basisschool en de onderbouw van de middelbare school een stuk eenvoudiger maken. Ook denk ik dat veel onderwijzers in groep 8 pas dan een stukje rekenkundig ligt gaan zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
shit, licht, k*t. zo zie je maar, arrogantie wordt onmiddellijk gestraft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, zoiets denk ik ook.

Andere antwoorden (3)

Je schrijft ook niet (23)^2 als je 23^2 bedoelt.
Km bestaat wel uit twee letters maar niet uit twee symbolen daar het een afkorting is van kilometer, wat een woord is. Gaat het om twee cijfers of letters dan staat er een "maal" teken tussen, meestal in de vorm van een punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet er inderdaad een keer-teken tussen lezen. Echter, dat veranderd niks aan de vraag:
(a*b)^2 <> ab^2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle antwoorden veranderen niets aan de vraag.
Waarschijnlijk bedoel je iets anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23=niet 2x3 maar 2x10+3x1=(20+3)
en
(20+3)^2=(20+3).(20+3)=400+2x60+9=529
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed allemaal maar wat wil je nu precies zeggen.
Overigens dien je "niet" te vervangen door "ook".
Omdat kilometer gewoon één woord is, één term, één afstand, die in het kwadraat wordt genomen. Als je het gaat uitschrijven als 1000 meter, dan pas heb je haakjes nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vierkante kilometer is 1 woord, maar wiskundig is de schrijfwijze km^2=k.m^2=1000.m^2 fout en moet toch (k.m)^2=10^6m^2 wat je ook bedoelt. het zelfde geldt voor alle andere voorvoegsels. bv cm^2= zou (1/100). m^2 zijn wat niet bedoelt wordt, wel wordt (cm)^2=(1/10000).m^2 bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry, ik bedoel wat niet bedoeldddddddd wordt zo is een cc=cubic centimeter = (cm)^3=(1/100)^3 . m^3
= dus 1 miljoenste cubieke meter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem ontstaat pas als je de term kilometer gaat ontleden in factoren. Dan heb je haakjes nodig ja, net als bij andere wiskundige elementen die je ontleedt in meerdere factoren. Maar als je het element in z'n geheel neemt, zijn de haakjes niet nodig.
Een kilometer is één ding. Dat je er twee tekens voor gebruikt, is niet van belang. Dat ene ding, die km dus, kwadrateer je.

Anders gezegd: het is een kilometer. Niet een kilo maal een meter.

Hmm, ik realiseer me dat je hier verwarring kunt krijgen. Laat ik de centimeter als voorbeeld nemen.

Dat is een centimeter. Niet een centi maal een meter.

Om die reden is een cm² niet een centi maal m², maar een (cm)². Die haakjes zijn daarom overbodig.

Het kwadraat van een Jouleseconde, bijvoorbeeld, is daarom (Js)² of J²s², en geen Js². Een Jouleseconde is namelijk wél een Joule maal een seconde.

Toegevoegd na 59 seconden:

Je kunt het trouwens ook zo zien: je spreekt van een vierkante kilometer of een vierkante centimeter. Je spreekt niet van een kilo vierkante meter of een centi vierkante meter.
Cryofiel