Waarom tellen ze bij tijd in 6 tallen (60 seconden, 60 minuten, 24 uur (4×6) etcetera) en bij meters en gewichten in 10 (Centimeter, kilometer etc.) ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
6.7K

Het beste antwoord

Als ik het goed herinner stamt het van de Babyloniers af. De oudste indeling van 24 uren in een dag komt van de Babyloniers af die een 12-tallig stelsel gebruiken en een zonnewijzer maar de helft van een etmaal bruikbaar is.

De indeling in minuten en seconden minuten komt door de indeling van een boog in 360 graden (6*60 is 360). Waar die indeling voor het eerst opdook weet ik niet uit mijn hoofd (zou zoals eerder opgemerkt best wel eens ook de Babyloniers kunnen zijn). Het is wel een heel praktische daar je het getal heel gemakkelijk op verschillende manieren kan delen (factoren van zowel 2 als 3 werken niet op alle getallen), wat natuurlijk helpt wanneer je geen rekenmachines of kladpapier hebt. Daarbij: wanneer je een klok hebt met 12 getallen voor uren en je wil daar de nog kleinere minuten tussen proppen is het wel zo gemakkelijk om een veelvoud van 12 te kiezen om de klok leesbaar te houden. 60 minuten maakt het dan wel heel gemakkelijk daar die hoeveelheid een lekker rond getal is dat een veelvoud is van 12 maar ook in je 360 graden boog past. Ik vind het een erg ingenieuze oplossing. Met de invoering van 60 seconden in een minuut is een seconde ook meteen 0,1 graad. En dat is natuurlijk weer heel handig als je kaarten maakt waar je geografische lengte wil aangeven (die je zeker in oudere tijden met behulp van tijdsverschillen moest bepalen).

Daarbij is het standaard systeem van eenheden (‘Système international d’Unités’ afgekort ‘SI’) dat we nu gebruiken een vrij recente uitvinding (al liggen sommige Amerikanen nog dwars met de nodige prijzige fouten tot gevolg). Kijk maar eens hoe bv Britse eenheden zich tot elkaar verhouden (inche naar foot naar yard naar mile). Tot daar uniformiteit is kwam was het een behoorlijke wirwar. Nu zie je dat zelfs nog terug in temperatuur. Nu zijn alleen Celsius (en het verwante Kelvin) en Farenheit nog over maar nog niet eens zo gek lang geleden werd in Nederland nog Réaumur gebruikt voor temperatuur.
Het SI ook ook zo opgezet om gemakkelijk te rekenen met het decimale getallen stelsel dat in de wiskunde wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

omdat een minuut nou eenmaal 60 sec is en een uur 60 minuten en 1 dag 24 uur {3*8}
bij lengte en gewicht zijn stappen van 10 cm of 1 meter gewoon handig om te tellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het dan precies uitkomt met dag en nacht en het nieuwjaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hadden mensen bij het bepalen toch een iets langere tijd kunnen nemen (of kortere) zodat het in 10 tallen was?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin:babyloniers telden van 1 - 59l, en daar komt het vandaan
.De seconde is de internationale standaardeenheid van tijd. Zij is gedefinieerd als de duur van 9 192 631 770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van een 133cesiumatoom in rust bij een temperatuur van 0 K. Het symbool voor deze eenheid is s. Onjuist is sec.

Oorspronkelijk is een seconde een 60e deel van een minuut, die op zijn beurt een 60e deel van een uur is, terwijl een uur een 24e deel van een zonnedag is. Een seconde is dus oorspronkelijk het 86 400e deel van een zonnedag. Doordat de seconde nu niet langer gedefinieerd is als een vast gedeelte van de dag, is het noodzakelijk geworden nu en dan een schrikkelseconde in te voegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen seconden en minuten gaan in 60 tallen.

Een cirkel is ook onderverdeeld in graden (6*60)
Een uur is 1/24 van 360 graden draaien van de aarde.
En dit gaat terug tot in de oudheid. Een reactie bij 1 van de eerdere antwoorden geeft al aan dat dit Babylonisch rekeken is.

Overigens kenne wij ook nog oude "vreemde" tel maten.
Dozijn (12) en gros (12*12).

Verdere rekensommetjes leren dus dat een dag 1440 minuten telt. Elke 4 minuten is de aarde 1 graad gedraaid tov de zon...niet tov de eigen as want per jaar draait de aarde 1 rondje meer dan dat je dagen hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordat er mechanische klokken bestonden, werd de dag ingedeeld in twaalf gelijke delen. Omdat de lengte van de dagen per seizoen verschilt, varieerden dus ook de uren. Na de ontwikkeling van de mechanische klok kwamen er steeds meer klokken in de in de kerktorens en werd de dag ingedeeld in twaalf gelijke uren. Dat bevorderde op zijn beurt weer de groei van het aantal klokken, omdat een belangrijke belemmering weggenomen was.

Daar een cirkel (aarde) ingedeeld was in 360 graden, speelde het getal 360 een belangrijke rol bij de verdere onderverdeling van de tijd. Er moest een redelijke verdeling gevonden worden tussen de uren en graden. Door een uur in 60 stukjes te verdelen, kreeg men 24 uur * 60 = 1440 stukjes (minuten) per etmaal. Elke graad werd dan 1440 / 360 = 4 minuten, dus een mooi heel getal. Iedere andere onderverdeling geeft gebroken getallen (breuken) en daar valt moeilijk mee te rekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze tellen zo omdat ze met elkaar hebben afgesproken zo te tellen. Als iedereen z'n eigen systeempje aanhoudt wordt 't zo ingewikkeld praten met elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
60 en 10 hebben allebei hun voordelen:
60 heeft veel delers, namelijk 1,2,3,4,5,6,10,12,15,20 en 30. Daardoor kun je veel groepen maken (kwartier, minuut enz.)

Omdat 10 veelgebruikt is, is omdat er een afspraak gemaakt is dat we een tientallig stelsel hebben (we beginnen na 9 weer bij 1, maar nu met een 0 erachter). Dit komt van de tien vingers aan je handen enz.

Verder is het niet echt aan te tonen dat er een duidelijk verschil in tijd en afstand/gewicht zit. Er zijn net zo goed gewichten van 6 pond of 4 ons en lengtes van een inch, voet e.d.
En tijd.. da's totaal anders, een maand heeft 28,29,30 of 31 dagen, 7 dagen in een week, 365 in een jaar.. wat jij opnoemt is toeval