Als je met een ruimteschip op 0,5 AE van de zon bent, 'hoeveel groter' is dan de zon?

T.o.v. de Aarde.

Dan bedoel ik: stel dat op 1 AE afstand (dus op Aarde) de zon 0,015% (wilde schatting) van het zicht van de virtuele globe om ons heen inneemt, dan kan het niet precies 0,06% worden (wat ik eerst in gedachten had) als je 2x zo dichtbij bent. Want het effect wordt steeds kleiner als je dichterbij komt: op 0,5m afstand neemt ie ook niet 4x zoveel van je uitzicht in t.o.v. 1m afstand.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

de ( relatieve) optische grootte van de zon -of welk objekt dan ook- neemt gekwadrateerd toe in diameter bij herhaalde halvering der afstand tot het objekt: i.v.m. de afstand tot de zon,dan is bij een afstand van 0,5 Astronomische Eenheden (= 74.870.000 km afstand),de relatieve grootte waarop je ogen hem waarnemen dus op 1 cm afstand gemeten van je oog-iris dus 2 cm.
Als je op 1/8ste AE afstand bent = dat 2^3 (=8 X)= 8 cm optische diameter t.o.v. 1 cm afstand van je iris.Op 1/1.000.000ste van die afstand (= ca. 2^20)= ca. 150 km. afstand tot de zon = relatieve optische diametergrootte der zon: 1.000.000 X 1 cm= 10 meter!(dus neem je de horizon van de zon niet meer waar,want op 1 cm afstand vult dat uiteraard je héle waarnemingsveld.