Differentieren is niets anders dan de afgeleide van een formule berekenen. Oftewel: Hoe snel daalt/stijgt een grafiek in een bepaald punt (op de X-as).

Met dy/dx bereken je hoe snel de grafiek op een bepaald punt stijgt/daalt.

Je kan je dat voorstellen dat op de X as tijd staat in uren. En op de Y as staat het aantal km dat je aflegt met een auto. Als je 2 uur lang 100km/uur rijdt zal bij bij X=2, Y=200 zijn. Als je dan van deze grafiek (rechte lijn) hoe snel je reed bij X=2 doe je 200km/2 uur = 100km/uur.
(Dit is een makkelijk voorbeeld met een lineaire lijn)

Ik hoop dat je er wat aan hebt en ik het niet te simpel uitleg, anders moet je het maar laten weten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je berekent de helling op een bepaald punt in de grafiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je berekent de verandering van Y ten opzichte van de verandering van X.
Stel je dy/dx is gelijk aan 2 dan betekent dit dat als je X met 0,001 toeneemt, dat je Y dan met 0,002 toeneemt.
Je kan ook zeggen dat je dy/dx een maat is voor de steilheid van je grafiek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dy betekent een superklein stapje in de y richting en dx in de x richting.

Eigenlijk kijk je wat er gebeurt met y als x verandert.
Dat is bij een gebogen vorm natuurlijk heel lastig, dus neem je een super super kort stukje en dan mag je het beschouwen als een recht stukje waar je een lineaal tegenaan kan leggen (denkbeeldig).
Je kijkt dan dus naar de richting van je kromme lijn op dat punt.

Als je antwoorden wilt die wat dieper gaan, ben je beter af bij de mensen die eerder al op jouw vraag geantwoord hebben.

De d in dy en in dx staat voor difference (verschil) en daarom heet het ook differentiaal rekenen.
Difference is de kleine verandering natuurlijk.