Hoe groot is de kans om met 13 dobbelstenen 5 x het getal 5 of hoger te gooien?

Is dat uit te rekenen? (kansberekening)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet even preciezer zijn. Bedoelde je 13 of is het een typfout? Bedoel je als optelsom, of driemaal een vijf bij die dertien stenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is uit te rekenen.
Maar wat bedoel je precies? Dat je met 13 dobbelstenen gooit en 5 daarvan een 5 of 6 hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat je 5 van de 13 dobbelstenen 5 of 6 ogen gooien

Het beste antwoord

er zit nog een verschil in of je precies 5 maal "5 of hoger" wil gooien of minstens "5 of hoger". Ik weet niet welke je bedoelt, dus ik heb ze hieronder allebei voor je uitgerekend.

precies 5 maal:
de kans om met de eerste 5 dobbelstenen 5 of hoger en met de overige dobbelstenen 4 of lager is gelijk aan
(2/6)^5 * (4/6)^8
aangezien deze combinatie van 5 keer wel en 8 keer niet op verschillende volgordes kan voorkomen moet je deze waarde nog vermenigvuldigen met dat aantal mogelijke combinaties om deze 5 positieve uitkomsten te verdelen over de 13 dobbelstenen. Dit is gelijk aan "13 boven 5"
=(13*12*11*10*9)/(5*4*3*2*1)=1287
=> P(precies 5 maal)= (2/6)^5 * (4/6)^8 * 1287 = 0,207
oftewel 20,7%

minstens 5 maal:
op dezelfde manier als hierboven beschreven berekenen we de kans op 0, 1 ,2 3 en 4 keer "5 of hoger"
P(4 maal)=0,230
P(3 maal)=0,184
P(2 maal)=0,100
P(1 maal)=0,033
P(0 maal)=0,005
P(minstens 5 maal)= 1 - P(4 maal) - P(3 maal) - P(2 maal) - P(1 maal) - P(0 maal)=1-0,230-0,184-0,100-0,033-0,005=0,448
oftewel 44,8%

voor meer informatie: google op combinaties en permutaties
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik ga 'm je niet helemaal voorrekenen, maar de kans op het getal 5 is 1/6 voor elke dobbelsteen.
Dus stel dat je 13x gooit met 1 dobbelsteen (dat is hetzelfde) en de eerste 5 worpen moeten een 5 zijn, dan heb je een kans van 1/6 ^ 5 = ......

Stel dat je 2 x een 5 gooit, dan heb je nog 8 worpen over om de overige 3 vijven te gooien.
De kans op 5 blijft 1/6 per worp.

Verder moet je hier zelf mee aan de gang.
Succes en ik hoop dat je hiermee een goed opstapje hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de kansberekening heb je en-en kansen en of-kansen.
En-en kansen vragen om een vermenigvuldiging en of kansen om een optelling.

Van een dobbelsteen is het een kans van 1 op zes dat het een vijf is.

van 13 dobbelstenen is het 13 maal 1/6 kans dat het een vijf is. Moeten er drie vijven zijn, dan is die kans
13 maal (1/6)tot de derde macht = 13: 216 = 0,06 %

Maar misschien vergis ik me toch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt geen gelijk.. omdat de kans om met 2 dobbelstenen 2 x 5(of hoger) te gooien kleiner is dan wanneer je probeert om met 1 dobbelsteen 5 of hoger te gooien..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DAt is een en-en kans, dus vermenigvuldigen.
Het 1/36 kans dat er tegelijk twee vijven komen.
Als het een vijf OF een zes mag zijn, dan heb je 1/6 plus 1/6 kans dat het een van beide is bij een dobbelsteen, dus 1/3 kan.
Bij beide dobbelstenen wordt de en-en kans dan 1/3 maal 1/3 is 1/9. Ik denk wel dat dit goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
0,06 procent volgens jou om met 13 dobbelstenen minimaal 5 x 5 of hoger te gooien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, alleen de vijf, en dan met dertien stenen tegelijk gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je ze tegelijk of na elkaar gooit, of zelfs 13 keer met dezelfde dobbelsteen gooit, maakt geen verschil. Theoretisch gezien tenminste, in de praktijk kan het dat je dobbelsteen een lichte afwijking heeft, waardoor de kans op een bepaald getal groter of kleiner is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Moeten er drie vijven zijn, dan is die kans
13 maal (1/6)tot de derde macht = 13: 216 = 0,06 %"
Dit klopt helaas niet, de echte berekening hiervan is veel ingewikkelder. Je moet ook de kans dat die andere 8 dobbelstenen géén 5 gooien erbij betrekken, en dan nog eens de binomiaalcoëfficiënt (dat de 5-en door 5 willekeurige dobbelsteen gegooid mogen worden, en niet per se door 5 specifieke dobbelstenen). (zie mijn antwoord)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niet overtuigd Finnya. Want het gaat niet om specifieke dobbelstenen, maar om ad random stenen.
De kans dat ze het niet gooien, zit al in de 5/6 die je uitsluit.
Ik denk dat we een echte wiskundige hierop los moeten laten. Er zit er wel een bij GV. Ik hoop dat die zich erover ontfermt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat de ándere 8 dobbelstenen gooien, móet je er altijd in betrekken, anders bereken je alleen kansen voor die 5 dobbelstenen, alsof de andere 8 niet gegooid worden. Hier hoef je geen wiskundige voor te hebben hoor, dit leren scholieren al in VWO 5. Dat is voor mij láng geleden, dus ik sluit niet uit dat ik fouten maak hoor, maar ik heb het opgezocht, en de bron is weliswaar wikipedia, maar het is wel precies hoe ik het mij herinner. Kijk maar eens naar mijn bron, daar kan je zien dat je deze berekening gebruikt voor deze situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een makkelijk bewijs waaraan je kan zien dat je berekening niet klopt is dat als je op deze manier zou berekenen hoeveel kans je hebt als je 400 keer zou gooien, je op een getal van boven de 1 uitkomt, dus een kans van meer dan 100%, en een kans kan nooit hoger dan 100% zijn (althans bij dit soort dingen, misschien wel bij imaginaire getallen ofzo).
Dat bereken je op de manier die in mijn bron staat.

De kans op 5 of hoger per dobbelsteen is 1/3, de kans op een ander getal is 2/3.

Je berekening wordt dan (13 boven 5) X (1/3)^5 X (2/3)^8.

(1/3)^5 X (2/3)^8 = 256/1594323. Welk getal (13 boven 5) ook alweer is, weet ik niet, dat lieten wij altijd de grafische rekenmachine uitrekenen, geen idee hoe je dat zelf berekent.

Het (13 boven 5)-deel heb je nodig, omdat je anders de kans berekent op 1 bepaalde verdeling, namelijk dat 5 specifieke dobbelstenen een 5 of hoger gooien, en niet dat 5 willekeurige dobbelstenen het gooien.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ah, gevonden. (13 boven 5) is de Binomiaalcoëfficiënt (zie bron 2), en bereken je zo: 13! / (5!(13 - 5)!)
13! is 13x12x11x10x9x8x7x6x5x4x3x2x1.
Dus (13 boven 5) is 13x12x11x10x9x8x7x6x5x4x3x2x1/5x4x3x2x1x8x7x6x5x4x3x2x1 = 13x12x11x10x9/5x4x3x2x1=154440/120 = 1287.

Dus je hele uiteindelijke kans is 1287x(256/1594323) = 329472/1594323 = 0,206653231

Tenzij ik ergens een rekenfoutje gemaakt heb natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Justement!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier krijg ik vreselijke hoofdpijn van, en geef me over!!
Hoop toch nog steeds op de wiskundige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoeveel procent?
rose
13 jaar geleden
Kom op Steve! Er staat een kans van 0,206653231. Hoeveel procent zou dat nou zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fynnya, complimentos!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor 13 boven 5 moet je iets weten van roosters, in dit geval een tabel van 8 bij 5, of 5 bij 8, waar je telt op hoeveel manieren je rechtsbovenaan kunt komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stevebravo: een kans van 0,206653231 is een kans van 20.6653231%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geloof ik niet.. het is veeeel meer dan 20%!!!