Wat is de snelheid van een kogel?

Op het museumplein zag ik allemaal snipers op de daken staan. Wat is de snelheid van de kogel die de sniper rifle verlaat? Dit betreft dus een hoofd/nekschot.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
41.5K

Antwoorden (7)

Ongeveer 1400m/seconde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, heb ik ook ooit gehoord.
dat loopt van 1000 km/uur tot mach 2 of meer... Zie Mythbusters voor details... Die maten dat...

Toegevoegd op 06-05-2009 10:58:27
Ik herinner me een uitzending, waar beweert werd dat als je in het water beschoten wordt en je gaat kopje onder, ben je dan veilig... En wat bleek, je was niet veilig bij kleine geweren en wel veilig bij zware geweren. En de reden was gek genoeg, de snelheid van de kogel... Gaat de kogel langzaam, dus 1000 km/uur dan boort de kogel netjes door het water en verwondt jou dus ook... Maar als de kogel meer dan 2000 km/uur gaat, de cavitatie van het water (cavitatie is de schokgolf in het water ten gevolge van die snelheid) de kogel in splinters deed uiteen slaan en je dus inderdaad veilig was als je maar even onder water ging... Mooi hé die Mythbusters...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de kogel uiteenslaat is ook wel logisch; Als wij, mensen, van grote hoogte op het water terecht komen, breken we ook (bijna) alles wat er te breken valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar dat komt door iets heel anders dan bij een kogel... De zwaartekracht heeft totaal geen invloed op het uiteenspatten van de kogel... Zou je naam kloppen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix wat een kerel ben je ook. Heet heeft alleen te maken met de oppervlakte spanning van het water. Waar in zijn comment lees je dat hij het over zwaartekracht heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus HijDieNietsWeet schiet mensen van grote hoogte naar beneden op het water met een pistool?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan nog deboender heeft het niet met oppervlaktespanning te maken maar met de traagheid van water...
Door de traagheid en niets anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, ik heb respect voor jou maar ik denk dat je nu even raar bezig bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom dan?
Meestal tussen de 800 en 1000 meter per seconde. E.e.a. is afhankelijk van het type kogel wat gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij hangt het ook af van het soort kogel en het wapen waar deze mee afgevoerd wordt.
Daarnaast moet ook rekening gehouden worden met zwaartekracht en luchtweerstand (wind en luchtdichtheid). Deze bepalen de baan van het projectiel.
En geloof het of niet, er moet zelfs rekening gehouden worden met het feit dat de aarde draait (zogenaamde Corioliseffect):
Bij het afvuren van projectielen over een aanzienlijke afstand moet er rekening worden gehouden met de draaiing van de aarde. Tijdens de vluchtfase beweegt het projectiel in een rechte lijn (invloed van zwaartekracht en luchtweerstand voor nu even verwaarloosd). Omdat zowel het wapen als het doelwit met de vaste aarde meedraaien, moet om het doelwit te raken het wapen niet precies op het doelwit worden gericht, maar moet zodanig gericht worden dat het projectiel en het doelwit gelijktijdig op hetzelfde punt zullen arriveren. Dit effect kan zo groot zijn dat het in de ballistiek (met name de uitwendige ballistiek) moet worden meegenomen in de berekeningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt van het wapen en het type kogel af, zoals hier ook al bij de antwoorden staat te lezen.

In aanvulling daarop hangt de keuze van het type wapen en / of bijbehorende patroon ook weer af van het beoogde doel. Zo zijn er scherpschutterswapens met (nagenoeg) subsonische munitie, dat wil zeggen dat deze ontworpen is om in combinatie met het juiste wapen te worden afgevuurd met een snelheid lager dan die van het geluid. Dit is in zo'n situatie bedoeld om het gemakkelijker te maken om het geluid te onderdrukken. Dit zal echter sneller van belang zijn bij een militaire scherpschutter die bij voorkeur niet of zo min mogelijk ontdekt dient te worden. Voor politiescherpschutters gelden weer andere criteria.

Al met al varieert de snelheid dus inderdaad van enkele honderden kilometers per uur bij de loopmonding tot wel enkele duizenden. De snelheid neemt natuurlijk aardig af over enige afstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarvoor zijn er te veel factoren om dit nu in m/s aan te geven.
Dit heeft onder meer ter maken met het kaliber. het gewicht van de kogel, de lengte van de loop, de kruitlading.
Daarnaast zegt de snelheid van de kogel niet altijd iets over de accuratesse wat bij snipers van groter belang is dan de snelheid.

Als je geintereseert bent in precisie moet je maar eens Googlen op benchcrest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt aan de kogel een aan het geweer, dus al heb je het over een .223 die schiet zo’n 800m per seconde