Waarom is delen door een breuk vermenigvuldigen met de omgekeerde breuk?

Ik probeer de theorie te begrijpen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wiskunde
4.7K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuke vraag, de theorie is wel heel simpel aan te tonen met voorbeelden en in jip en janneke taal, maar weet even niet hoe ik heb in 1 zin goed uiteen kan zetten.

Het beste antwoord

a/b is gelijk aan a*1/b. In woorden: a vermenigvuldigd door de inverse van b. Als je b vervangt door een breuk (bijvoorbeeld c/d) is de deling a/(c/d) gelijk aan het vermenigvuldigen van a met de inverse van c/d. Dat is d/c.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inverse, dat zocht ik. Top!

Andere antwoorden (2)

Delen en vermenigvuldigen is hetzelfde in principe...
een dubbele ontkenning is weer een bevestiging...
omgekeerde breuk is dus weer vermenigvuldigen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Delen is het vermenigvuldigen met de inverse van de noemer. Niet helemaal hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maal iets... is iets meer dan één, dan is het vermenigvuldigen en is iets minder dan één dan is het delen... what´s in a name...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je getuigt alweer dat je weinig van veel weet...
Om het echt te begrijpen kun je het makkelijkste met 1/2 werken. En dan op de manier waarop we schoolkinderen leren delen.
Makkelijk beginnen: we willen 4 appels verdelen over 2 kinderen: 4/2 = 2 appels per kind.
Anders gezegd: 2 kinderen hebben 4 appels, 1 kind heeft 2 appels. Je deelt dus het aantal appels door het aantal kinderen en dan weet je hoeveel appels 1 kind heeft, namelijk 2.

Nu verdelen we de appels over 1 kind: 4/1 = 4 appels voor dat ene kind.
Anders gezegd: 1 kind heeft 4 appels. Ook hier deel je het aantal appels door het aantal kinderen.

Nu een beetje luguber: 4 appels verdelen over een half kind: Nu moeten we het kind door de helft delen.
Op dezelfde manier als hierboven: Een half kind heeft nu 4 appels. Terug redenerend naar een heel kind (2 helften) moet je vermenigvuldigen met 2, wat je ook kunt schrijven als 2/1 wat het omgekeerde is van 1/2.

Misschien kun je je nu ook iets voorstellen bij 1/3 en 1/4. Het blijft natuurlijk erg luguber om kinderen in stukken te delen, maar ik denk dat het idee zo duidelijk is.