Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doe ik fout bij deze wiskunde examenvraag van VWO 2017-2?

Het gaat om de 2e vraag van het VWO examen uit 2017-2.
Daar moet je Ln2 delen door 432 jaar (432*365*24*60*60). Dan deel je 37000 door dat antwoord.

Het antwoord moet zijn 7.27*10^14 maar soms kom ik uit op een andere rekenmachine op ^-8! Hoe kan dat nou? De getallen die ik invoer zijn hetzelfde. Ik heb letterlijk 2 rekenmachines naast elkaar.
De rekenmachine is al gereset dus dat is het niet. Ook de instellingen heb ik gecontroleerd. De invoer is hetzelfde. Ik gebruik een TI-30XS.

Picture for question
Vaughn
3 weken geleden
Verschillen komen vaak bij dit soort berekeningen voor als 'Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord' niet goed gevolgd wordt. Ik ben nog van de oude stempel die het bovenstaande ezelsbruggetje ook geleerd heeft, maar tegenwoordig luidt die anders, namelijk: 'Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen'. H: aakjes (indien aanwezig)
M: achten en wortels
V: ermenigvuldigen en Delen (van links naar rechts)
O: ptellen
A: ftrekken (van links naar rechts)
Thecis
3 weken geleden
Wat is de opgave?] Want de uitwerking die hirr stast snap ik ook niet. Het gaat wrs over halfwaardrtijd en een hoeveelheid deeltjes, wellicht over hoeveel deeltjes elke seconde vervallen?
Antoni
3 weken geleden
@Vaughn, alle hoofdletters worden toch gewoon gebruikt in het ezelsbruggetje? H: aakjes (indien aanwezig)
M: achten
W: ortels
V: ermenigvuldigen
D: elen (van links naar rechts)
O: ptellen
A: ftrekken (van links naar rechts)
Thecis
3 weken geleden
@Antoni
Ja en nee. De huidige regels zijn hetzelfde, maar de ezelsbrug is anders omdat het nu lijkt alsof machtsverheffen eerder gedaan wordt dan wortel trekken terwijl de twee eigenlijk hetzelfde zijn en dus gelijkwaardig (de normale wortel is tot de macht 1/2 (half)). Hetzelfde geldt voor vermenigvuldigen en delen (waarbij bij delen inderdaad de volgorde van belang is).
Thecis
3 weken geleden
De enige manier waarop ik in de buurt kom van 10^-8 is als ik de breuk omdraai, namelijk T(1/2) / Ln2. Dan kom ik uit rond 10^-6. Kan het zijn dat er daar iets mis gaat met het invoeren? Verschillende rekenmachines hebben verschillende manieren van invoeren. Ikzelf heb altijd een TI-30 gehad (zo'n oude versie dat je er nu zelfs geen plaatjes meer van kan vinden....) en die werkte anders dan bijvoorbeeld de casio's.
Antoni
3 weken geleden
@Thecis, veel dank voor de uitleg! Ik begrijp het helemaal.
KleinDuimpje
3 weken geleden
Omdat het wel belangrijk is dat je een juiste grafische rekenmachine gebruikt tijdens de schoolonderzoeken en het examen, zou ik beide apparaten meenemen naar school en het samen met jouw docent uitrekenen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het lijkt erop dat je rekenmachines verschillende instellingen of mode hebben. Soms kunnen ze bijvoorbeeld in een andere notatie staan of met een andere precisie rekenen.

Controleer ook of de rekenmachines in dezelfde modus staan, zoals graden of radialen, of dat ze wetenschappelijke notatie goed weergeven. Het kan ook zijn dat je per ongeluk een verkeerde toets indrukt.

Kijk ook even of je de waarden goed invoert. Als alle stappen goed zijn, maar de uitkomst nog steeds verschilt, kan het helpen om even alles opnieuw door te rekenen.

Wie heeft soortgelijke ervaringen gehad met rekenmachines tijdens tentamens? Welke tips hebben jullie om dit soort rekenproblemen te voorkomen?
(Lees meer...)
3 weken geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing