Waarom mag je bij procentsommen niet altijd delen?

Bij 21% BTW mag je delen door 1.21 om het bedrag excl. BTW te vinden. Waarom werkt dit niet bij korting op een artikel? Bijv. Een jas kost € 70 incl. BTW, hoeveel is dat excl. BTW? 70 : 1.21 = € 57,85 wat goed is. Maar dan: Een jas kost normaal € 70 en heeft nu 21% korting. Dan is delen door 1.21 fout. Want: (70/100) x 21 = € 14,70. Prijs wordt € 55,30. Het duizelt me, wat maakt nu het verschil met de btw waar je wel kon delen?

4 maanden geleden
in: Wiskunde
2.5K
ronron1212
4 maanden geleden
Normaal kost hij 70 euro maar daar moet de korting dus nog vanaf.
TurfGraver
4 maanden geleden
BTW komt bovenop een bedrag, vandaar x 1.21.
Korting gaat van het bedrag (1) af, dus x 0.79 blijft over.

Antwoorden (3)

BTW wordt berekend over 57,85 euro. Dus 21% * 57,85 = 12.14 De verkoopprijs is dan inderdaad 70. Maar bij de korting gaat die over de normale verkoopprijs dus 21% * 70 = 14.70.
4 maanden geleden
Je mag wel altijd delen bij procenten, mits je dat met het juiste getal doet. Het is ook niet altijd de beste oplossing.
Bij 21% btw deel je door 1,21; dat is hetzelfde als vermenigvuldigen met 0,826. De prijs zonder BTW is dus ongeveer 17% lager dan de prijs met BTW.
Om 21% korting te berekenen, vermenigvuldig je met 0,79; dat is gelijk aan delen door 1,266.

Daar onder zit het punt, dat 21% erbij en 21% er af een numeriek andere berekening is. Als je eerst 21% erbij doet en er dan weer 21% (van het grotere getal) afhaalt, kom je niet op het oorspronkelijke getal of bedrag uit. Eenectreem voorbeeld, als je begint met een euro, er eerst 100% bij doet en dan 100% er af haalt, kom je op 0 uit.
4 maanden geleden
Bij procenten moet je altijd kijken naar wat de beginsituatie is. Daarmee bepaal je wat beschouwd wordt als het geheel, oftewel wat is de 100%. En daar zit de moeilijkheid bij bijvoorbeeld prijzen.

Bij een nettoprijs (oftewel de prijs zonder BTW) wordt gesteld op 100%. Als je een prijs inclusief BTW hebt, moet er 21% bij. Dan zit je met de berekening van de verkoopprijs delen door 1.21

Een verkoopprijs voor een consument is de nettoprijs (de beginsituatie) en die wordt op 100% gesteld. Een korting van 21% wordt dan ook berekend tov de beginsituatie en doe je het bedrag *0.79 om de nieuwe prijs te berekenen.

Je moet dus goed kijken wat er als beginsituatie wordt beschouwd (welke situatie wordt op 100% gesteld, en vanuit daar kan je gaan rekenen).

Toevoeging. een korting mag nooit de korting van de btw zijn. Een bedrijf als mediamarkt geeft wel een korting van ca 21% (ze delen het bedrag door 1.21 voor de prijs "zonder btw", maar ze geven een gewone korting. Daarom staat er in dat soort gevallen nog steeds een btw-bedrag op de kassabon en komt de korting inderdaad net niet overeen met een korting van 21%.
4 maanden geleden