Hoe reken je de looptijd uit als je alleen de rente hebt in deze formule?

De formule is (1 + (0,02 x X))^(1/X) = 1,0161. Hoeveel bedraagt dan X als zijnde de looptijd van de rentevordering.

6 maanden geleden
in: Wiskunde
erotisi
6 maanden geleden
(1 + (0,02 x X))^(1/X) = 1,0161
(1 + (0,02 x X))= (1/X)V1,0161
1 + 0,02X = (1/X)V1,0161
0,02X = (1/X)V0,0161
X = 1/X V 0,805
..........?????
Thecis
6 maanden geleden
Zonder dat je het wiskundig berekent, kan je dit met doelzoeken in Excel laten uitrekenen. Dan kan je ook van de eerste formule uit gaan en weet je zo het antwoord (als dat er is).
Thecis
6 maanden geleden
Die eerste omrekenstap klopt niet. De ^(1/x) kan je niet aan beide kanten weghalen door met 1/x te vermenigvuldigen. Dit moet je dan met een logaritme gaan oplossen. Doelzoeken zal wellicht een minder bevredigend antwoord geven (omdat het niet exact is), maar als er een antwoord is, zal je het wel vinden.
Thecis
6 maanden geleden
X=24,68201
erotisi
6 maanden geleden
Ok, ik kom alleen op die 24,68201uit indien ik voor de beginwaarde van de looptijd 1 invul. Als uitkomst van de formule krijg je dan 1,01638825. Dat is inderdaad dan niet gelijk aan 1,0161.
Jammer dat excel deze formule niet kan berekenen. En tot dusver niemand de forumule wiskundig kan oplossen.........
Thecis
6 maanden geleden
Het doelzoeken lijkt inderdaad op een suboptimum uit te komen. Als ik zelf wat verder sleutel / doelzoek, kom ik uit op 27,18154. Dan komt het antwoord zodanig uit dat Excel alleen nog maar 1,0161 aangeeft (oftewel, het zal iets zijn van 1,016100000nogiets waardoor Excel het ziet als precies 1,0161. Ik kan deze wiskundig oplossen, dat kost wat tijd (logaritmes zijn wat roestiger). Wanneer ik er tijd voor heb, zal ik het in het antwoord vermelden, maar het kan eventjes duren (wellicht zelfs pas oer 2 a 3 maanden, maar ik hou het in gedachten en anders herinner me er even aan).
erotisi
6 maanden geleden
OK bedankt alvast. De formule is ook zo te schrijven (1 + x/50) ^1/x = 10.161.
Of dat helpt weet ik niet.
erotisi
6 maanden geleden
@Thecis, weet je zeker dat deze wiskundig is op te lossen? Meestal neem je bij deze enkelvoudige/samengestelde renteproblemen lnverse of een wortel van beide kanten, maar aangezien de variabele de looptijd is, is het mogelijk dat het niet algebraïsch oplosbaar is. Wat denk jij?
Thecis
6 maanden geleden
Ik weet niet of er een exact antwoord wiskundig mogelijk is. Daarom wil ik dat bekijken. Echter wanneer je aan beide kanten de logaritme neemt krijg je dit:
log (1+0,02x)^1/x = log (1,0161)
Dat is hetzelfde als 1/x log (1+ 0,02x) = log (1,0161). En dan moet ik de rekenregels er even bijpakken. Wellicht is het handiger om de ln ipv log te nemen (omdat je dan wellicht andere bewerkingen kan doen). Daarom moet ik er even wat tijd in steken, ik ken die (wellicht complexe) rekenregels niet allemaal meer uit mijn hoofd.
Thecis
6 maanden geleden
Mag ik trouwens vragen hoe je aan deze formule komt? Ik snap de wiskunde achter renteberekeningen, maar snap de machtsverheffing 1/x) niet helemaal.
erotisi
6 maanden geleden
Dat is de manier waarop je de omrekening doet van enkelvoudige naar samengestelde rente.
kierkegaard47
5 maanden geleden
Heb er zelf niet lang naar gekeken voor ik het even aan Wolfram alpha gaf. Die geeft x ≈ 27.1815439927645..., een waarschuwing dat er eigenlijk meer rekentijd nodig is, en een plot, maar geen analytische oplossing (i.e. een oplossing in expliciete formulevorm). Als WA daar niet mee komt lijkt me de kans dat er een eenvoudig af te leiden analytische oplossing is, tamelijk gering.
erotisi
5 maanden geleden
Waar in WA heb je dat ingetoetst?
kierkegaard47
5 maanden geleden
Als je naar wolframalpha.com gaat, en in het oranje omkaderde venstertje waar staat 'enter what you want to calculate or know about' de volgende vergelijking invoert: (1+0.02*x)^ (1/x)=1.0161 (kan eventueel ook zonder de *) en dan op de '=' butten er naast klikt, zou je moeten krijgen wat ik kreeg.
erotisi
5 maanden geleden
Het enige wat ik krijg is een input en result met een omgebouwde formule maar geen 27.18
erotisi
5 maanden geleden
The website 'mathforyou' lost hem wel op alleen zonder getal.
https://mathforyou.net/en/online/equation/arbitrary/?e0=(1%20%2B%20(0.02%20*%20X))%20%5E%20(1%2Fx)%20%3D%201.0161&v0=x&o0=1&from=google
kierkegaard47
5 maanden geleden
1. Vreemd dat je op WA blijkbaar niet hetzelfde te zien krijgt als ik, ik weet niet waaraan dat precies zou kunnen liggen. 2. Wat die website geeft als afleiding klopt zo op het eerste gezicht wel, maar een oplossing naar x is het eigenlijk niet, want de variabele x komt ook nog steeds aan de rechterkant van de vergelijking voor. Je kunt er dus nog steeds de waarde van x niet (rechtstreeks) mee uitrekenen (daarom denk ik ook dat ze die waarde niet geven). Overigens denk ik dat dat laatste veroorzaakt wordt omdat er een grote X en een kleine x in de op te lossen vergelijking staat - de solver ziet die blijkbaar als twee verschillende variabelen. Verander je de één naar de ander (zodat er of twee grote X'en of twee kleine x'en staan), dan krijg je wel een numerieke oplossing (weer die x ≈ 27.181<enz>) en een plot te zien maar geen formule - weer dezelfde output als die ik eerder uit WA kreeg.
erotisi
5 maanden geleden
Ok die grote en kleine X had ik niet gezien. Maar krijgt bij aanpassing daarvan op die site wél de uitkomst van 27,181

Antwoorden (1)

Deze waarde is alleen empirisch uit te rekenen. Oftewel, vul een waarde in en kijk of je de goede uitkomst hebt. Een programma als Excel doet dat niet perfect (zie reacties) en een programma als WolframAlpha doet dat een stuk beter (waarschijnlijk heeft WA een stuk meer iteraties dan Excel).

Maar de vraag was eigenlijk ook of dit wiskundig (exact) op te lossen is. Het probleem was namelijk dat nog niemand dat gelukt was. Ik gaf inderdaad aan dat het wiskundig op te lossen is. Ik bedoelde hier mee dat ik het zou proberen wiskundig op te lossen (en dat niet goed verwoord, zie ook reacties).

Na wat proberen en cirkeltjes draaien, heb ik de basisregels voor logaritmes opgezocht om te kijken of ik er eentje miste (zie ook https://studygo.com/nl/learn/topics/4767/rekenregels-voor-logaritmen voor de rekenregels). Zo kwam ik er dus niet uit.

Ik ben gaan zoeken op "how to solve x log x" (hoe los je x log x op). Dat is de vorm die deze vergelijking heeft, want de rekenregels zeggen dat je een exponent (log x^x) mag schrijven als x log x.
Dat gaf een interessante hoek. https://math.stackexchange.com/questions/407112/how-to-solve-x-logx-106
Kort verhaal, dit is niet op te lossen. Je kan wel een "truuk" uithalen, door Lambert W funtie te gebruiken, maar hiermee krijg je geen unieke oplossing, maar een reeks aan oplossingen. (https://en.wikipedia.org/wiki/Lambert_W_function)

We zullen het dus helaas toch moeten doen met de oplossing die WA gaf.

Voetnoot:
Toch vraag ik me wel af hoe deze formule herleid is. De meeste dingen die ik binnen economie ben tegen gekomen (econometrie uitgesloten(, was wiskundig niet heel complex. Is er wellicht een site of iets dergelijks waarop de herleiding van deze formule zichtbaar is?
5 maanden geleden