Wat is en hoe maak je een frequentie polygoon?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welk vakgebied? Geo? Statistiek? Wiskunde?

Antwoorden (2)

dit is het enige wat ik zo kon vinden, en begrijpen doe ik het helemaal niet :)
hopelijk heb je er wat aan

- Frequentie polygoon: Lijndiagram waarin frequenties zijn uitgezet boven de klassenmiddens. Vanuit een histogram kan makkelijk een frequentiepolygoon getekend worden door middens van de staven d.m.v. lijnstukken te verbinden. NB: Begin en eindig in punt Y = 0 !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ken je wel een frequentie histogram. Een frequentie polygoon is eigenlijk hetzelfde, maar in plaats van met balkjes gebruik je lijntjes (polygoon=figuur met meerdere lijnstukken).
BV: Je wilt een frequentie histogram/polygoon maken van de volgende getallen:
[1, 2, 2, 2, 3, 2, 3, 4, 5, 4, 4]
Je zet de getallen 1 t/m 5 (dus alle getallen in de reeks) op de horizontale as en zet op de verticale as hoe vaak dat getal voorkomt (bv, 2 komt 4x voor). Als je nu balkjes maakt krijg je een histogram, als je lijntjes trekt tussen de punten krijg je een polygoon.

In de bron staat een goed plaatje met allebei de methodes in één figuur.