Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het equivalent van het onderscheidend vermogen voor een type I fout?

Voor een type II fout heet de complementaire kans (1-β) het onderscheidend vermogen oftewel power.

Hoe wordt die complementaire kans (1-α) genoemd in het geval van een type I fout?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het onderscheidend vermogen is de complementaire kans van de kans op een fout van de tweede soort (type II-fout). Omdat de alternatieve hypothese vaak samengesteld is, zal het onderscheidend vermogen een functie zijn, wel aangegeven door γ, van de mogelijke waarden van de betrokken parameter onder de nulhypthese. Men gaat soms zelfs zover dat men deze functie uitbreidt tot alle waarden van de betrokken parameter, ook die onder de nulhypothese. Ik hoop dat je nu verder kunt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank voor je reactie. Je zegt “ Het onderscheidend vermogen is de complementaire kans van de kans op een fout van de tweede soort”. Dit begreep ik. Mijn vraag in deze is hoe we de complementaire kans van de kans op een fout van de eerste soort noemen. Dit zie ik zo snel nergens terug, overal zie ik alleen maar alpha, beta en power. Maar waarom zouden we die 4e (1-α) geen naam geven?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding