Moet je ALTIJD geldbedragen afronden?

Mijn docent het het mij niet verteld en het is niet aangegeven in de vraag.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K
TurfGraver
4 jaar geleden
De uitkomst wel op de cent.
MarBet
4 jaar geleden
Ja, geldbedragen rond je altijd af op twee decimalen.

Antwoorden (1)

In Nederland worden bedragen gewoonlijk op hele centen afgerond. Alleen bij de kassa, wanneer er contant afgerekend wordt zal er worden afgerond op 5 eurocent.

Twijfel je over de opdracht van de leraar, maak laat in je berekening dan gewoon zien wat je hebt gedaan.

B.v.
2 x €1,99 = € 3,98 = € 4,00 (afgerond)

Hier noem je zowel de € 3,98 als ook de € 4,00 en door er "(afgerond)" achter te schrijven maak je duidelijk wat dat bedrag voorstelt
paulus811
4 jaar geleden
Afronden is inderdaad alleen bij contante betalingen. Bij betaling met kaart betaal je het onafgeronde bedrag
SentWierda
4 jaar geleden
Een aanvulling op de reactie van paulus811. Bij contante betalingen wordt altijd afgerond op 5 cent. Het misverstand kan daardoor ontstaan dat die 5 cent alleen kan worden betaald met een munt van 5 cent. Dat is niet het geval: munten van 1 en 2 cent kunnen ook worden gebruikt. Sommige supermarkten maken er geen enkel probleem van (Lidl, Aldi), andere supermarkten hebben een ontmoedigingsbeleid.