Hoe bereken ik mijn toerental van mijn moto bij een bepaalde snelheid?

Ik wilt weten hoeveel toeren mijn motor maakt bij 120 km/u maar ik zit vast bij mijn formule. Wie wil helpen ? ik heb al het volgende.
120km/u = 120 000m/u oftewel 2000 m per min.
2000/1,96 (wielomtrek) = 1 020 RPM van het achterwiel.
Vanaf hier raak ik wat vast. Nu moet ik denkik "iets" doen met mijn sprockets.
Mijn voor sprocket heeft 16 tanden en mijn achter sprocket 67. dit zou willen zeggen dat het achterwiel 4,19 keer meer draait dan het voortandwiel. (voortandwiel is verbonden met motor)
Als ik dan dus de 1020/4,19=243 RPM
Wil dat dan zeggen dat de motor 243 toeren maakt om aan de snelheid van 2000 m/min te halen? of zie ik iets over het hoofd ? Kan ik aan de hand van deze gegevens ook het aantal kw die hij verbruikt berekenen ? voor meer gegevens over de motor zie de afbeelding

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wiskunde
9.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is idd een stomme fout.
Maar klopt de rest van mijn berekening ?
TurfGraver
5 jaar geleden
"dit zou willen zeggen dat het achterwiel 4,19 keer meer draait dan het voortandwiel."
Andersom. Dus voor de rest kom je er wel uit. ;-)

Antwoorden (2)

Om te beginnen, als je achtertandwiel 67 tanden is en je voortandwiel 16, dan draait je voortandwiel 4,19 keer rond tegen je achtertandwiel. dus als je achtertandwiel 1020 maal rondgaat, dan gaat je voortandwiel 4080 maal rond. Dat is het uitgaande toerental van de versnellingsbak. Om het motortoerental te berekenen moet je ook nog de overbrengingsverhouding van de versnellingsbak weten.
Het aantal Kilowatt's kun je met deze gegevens niet berekenen, dat is net zoiets als koeien met paarden vergelijken.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er is geen versnellingsbak in dit verhaal. het voortandwiel is rechtstreeks verbonden op de motor van de moto. Snapt u ? Dus dan zou dat willen zegen dat 4080 RPM het toerental van de motor moet zijn ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik denk dat ik het juiste antwoord heb gevonden. als het achterwiel 1020 keer draait om een snelheid van 2000 m per min te halen wil dit dus zeggen dat het voortandwiel 4,19 keer zoveel moet draaien ? dus 1020 RPM van het achterwiel x 4,19 = 4273,8 RPM van het voortandwiel. Aangezien het voortandwiel rechtstreeks is verbonden met de motor wil dit dus zeggen dat 4273,8 RPM het motor RPM is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor jullie hulp!!
kopieer deze link
Open internet en plak
Vul kenteken in
Dan specificaties
En dan een eindje naar beneden scrollen
Dan staat er ergens toerental bij 120 km/h