Hoe bereken je de oppervlakte van Nederland?

Nederland heeft een oppervlakte van 41.528 vierkante km. Maar hoe bereken je dat? Of voor willekeurig ieder ander land natuurlijk.

Hier staat de oppervlakte per land
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_oppervlakte

13 jaar geleden
in: Wiskunde
7.6K

Het beste antwoord

Ze hebben in arcgis de omtrek van Nederland geplakt. En via complexe integraal berekeningen kan je dan het oppervlak berekenen. ArcGis doet dat gelukkig voor je; Een keer de berekening erin, en dan kan je voor elk ding het oppervlak berekenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt ook planometers, waarmee op een kaart je langs de grenzen gaat. Een pC berekent dan de oppervlakte. Uiteraard moet je de schaal van de kaart kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Efkes uitleggen hoe je Nederland meet, zal niet lukken. Er is een hele tak van de wetenschap die zich bezig houdt met het meten van de aarde: de landmeetkunde of geodesie. Zie bron hieronder. De hele theorie van de landmeetkunde voor grote oppervlakken zoals Nederland, is er op gericht dat je zo nauwkeurig mogelijk moet weten hoe de bolling van de aarde is op ons stukje wereld (de zogenaamde geoide, zie bron) en dat je met behulp van driehoeksmetingen het oppervlakte van een stukje aardbol kunt bepalen.
De geoide is voor elk stukje aardbol verschillend en wordt steeds bijgesteld als we hem weer nauwkeuriger kunnen bepalen.

Tegenwoordig hebben we allerlei hulpmiddelen om land te kunnen meten, zoals tachymeters, theodolieten, GPS en Geografische Informatie Systemen (het hierboven genoemde ArcGis is een voorbeeld van zo'n systeem maar er zijn er nog veel meer, je kunt b.v. op internet gratis uDig downloaden en Google Earth is een soort mini-GIS-je).
Vroeger ging het allemaal met 'n waterpasinstrument en piketpaaltjes.

En als laatste nog een linkje naar gogeo, een leuke website voor scholieren die meer over geo-wetenschappen willen weten.