Hoewel dit niet 100 procent zeker is, heeft iemand in India in 3500 v.Chr. reeds het gemak van het rekenen in percentages ontdekt.
In het oude Rome werd ook al gerekend met percentages. Augustus hief bijvoorbeeld een belasting van 1/100 op goederen die op een veiling verkocht werden, bekend als centesima rerum venalium (letterlijk 'eenhonderdste van de verkoopwaarde').