Scenario:

- Je hebt 3 deuren. Achter twee van die deuren staat een geit, achter een van die deuren een sportauto.
- In het begin kies je een deur. De kans is dan het grootst dat je een geit hebt gekozen.
- Echter, je mag nog niet achter die deur kijken. Eerst opent de presentator nog een andere deur, waarvan die presentator zeker weet dat er een geit achter staat. De presentator weet bij dit alles namelijk wat de deuren verbergen.
- Nu mag je een nieuwe deur kiezen, maar je mag ook bij je eigen deur blijven.

Nu de drie verschillende uitkomsten wanneer jij bij de tweede keus van deur wisselt. Laten we hierbij zeggen dat achter deuren 1 en 2 een paar geiten staan en achter deur 3 een sportauto (dit weet jij echter niet op het moment van kiezen).

- Je kiest deur 1,
- Presentator opent deur 2 (want daar staat ook een geit achter).
- Je verandert je keuze naar deur 3 (de laatst overgebleven deur) en wint de sportauto.

- Je kiest deur 2,
- Presentator opent deur 1 (want daar staat ook een geit achter).
- Je verandert je keuze naar deur 3 (de laatst overgebleven deur) en wint de sportauto.

- Je kiest deur 3,
- Presentator opent deur 1, of deur 2 (want achter die beide deuren staat een geit)
- Je verandert je keuze naar deur 2, of deur 1 (welke de presentator heeft overgelaten) en je wint GEEN sportauto.

Wat je nu ziet, is dat je in 2 van de 3 gevallen een sportauto had gewonnen, terwijl achter 1 van de 3 deuren werkelijk een sportauto staat. Dit effect ontstaat door het openen van de deur van de presentator. Je weet namelijk altijd dat hij een deur opent waar geen geit achter staat. Wanneer jij een geit kiest in het begin (kans: 2 op 3) , en de presentator de andere geit 'uitschakelt' (dit gebeurt sowieso), dan win je sowieso die sportwagen als je van keuze wisselt, aangezien dat de laatst overgebleven deur is.
De kans dat je in het begin de sportwagen kiest en daarna van deur wisselt (en dus verliest) is 1 op 3, dus je blijft altijd zo'n kans hebben dat je niets wint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De kans die jij hebt bij het kiezen van 1 van de 3 deuren is --uiteraard-- 33,3% De kans dus dat 't bij 1 van de 2 andere deuren is, is dan 66,6% Dat blijft zo, óók als de showmaster één van die twee deuren opent (en hij kiest natuurlijk die deur waar niets achter zit). De kans blijft 66% maar verschuift naar de deur die dicht blijft. En de kans van de door jouw gekozen deur blijft 33,3%
Dus is het verstandiger om je keuze te herzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijgaand een link over deze vraag.

Simpel gesteld: Je kiest een deur met 2/3 kans dat ie mis is.
De presentator opent daarna een de andere deur die gegarandeerd mis is waarna er dus 2/3 kans is dat beide deuren die mis zijn zijn zijn aangewezen.En de ene 1 deur die over is dus de goede is..dus 2/3 kans dat ie goed is.

De eerste deur heeft 1/3 kans dat ie raak is, nl als je per ongeluk direct voor de goede gaat staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij 2 van de 3 gevallen kan de quizmaster niet kiezen welke deur hij zal openen, omdat de kandidaat dan al gekozen heeft voor een deur met een geit erachter. Daarom is het beter om vervolgens voor de andere deur te gaan staan. Want dat de kandidaat bij de eerste keuze voor de juiste deur staat gebeurt maar in 1 van de 3 gevallen.
13 jaar geleden
Het tussendoor openen van die ene deur door de presentator maakt het nodeloos ingewikkeld. De echte vraag is namelijk: kies je voor je 1 gekozen deur of voor beide andere samen? Vandaar ook dat de kans 1/3 versus 2/3 is, dus is wisselen beter.