Hoe werkt afronden met dieren?

Ik heb een toets van wiskunde gemaakt waarbij ik moest berekenen hoeveel herten er zouden zijn na 7 jaar, ik kwam uit op 480,8656324 ik heb dit afgerond op 480 want dieren mag je toch niet omhoog afronden?
Het antwoord blijkt 481 te zijn.
Heeft iemand hier een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
11.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je rondt het dier niet af, je rondt het getal af.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar het getal is de hoeveelheid herten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er kunnen nooit 480,8 herten rondlopen, dat zijn er altijd 481.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik snap niet waar je vandaan haalt dat er altijd omhoog of altijd omlaag afgerond zou moeten worden bij dieren en mensen.
100,2 is 100 afgerond
100,8 is 101 afgerond
Reddie
7 jaar geleden
@RamonTeuling0,
"Maar het getal is de hoeveelheid herten."
Er bestaat geen hoeveelheid herten.
Er bestaat aan AANTAL herten.
En een aantal kun je afronden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddie, helemaal juist, bij deze vraag wordt met het getal een 'aantal' aangegeven.
Hoeveelheid gebruik je om een aantal zaken, dingen aan te geven.
https://apps.nrc.nl/stijlboek/aantal-hoeveelheid
http://www.hetedelhert.nl/belevenissen-wild/2811-hoeveel-herten
kierkegaard47
7 jaar geleden
MrTomaat, Wiskundig ben ik dat met je eens. Natuurlijk kunnen er nog wel altijd contexten van berekeningen (opgaven) zijn waardoor het logischer kan zijn dan alsnog naar de andere kant af te ronden. Komt er uit de vraag 'na hoeveel dagen is x voltooid?' 8.2, en ik móet daar een geheeltallig antwoord geven, dan zeg ik dus '9', omdat het pas na 9, en niet 8, dagen klaar is. Het puur wiskundige argument dat 8.2 naar 8 afgerond zou moeten worden is in mijn ogen dan niet langer van belang. In feite ben je dan niet meer met wiskunde bezig, maar met de 'vertaalslag' van een wiskundig antwoord naar de praktijk. Iets dergelijks zou in de opgave waar dit speeld ook aan de hand kunnen zijn. Ik zou in zo'n soort opgave indien mogelijk altijd zetten: 'de exacte uitkomst is ... maar ik rond dit af naar .... omdat ...' . Zodat je misschien hooguit een minpuntje krijgt voor de foutieve afronding in de ogen van de docent, maar niet voor de opgave zelf.
,
kierkegaard47
7 jaar geleden
'speeld' moet natuurlijk 'speelt' zijn .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Natuurlijk zijn er zat voorbeelden en argumenten te vinden waarom je on bepaalde gevallen naar boven of naar beneden af zou moeten ronden (tegen de verwachte 0,1-0,4 naar beneden 0,5 en hoger naar boven). Ook de wiki geeft een duidelijk voorbeeld:
Als 170 mensen moeten vervoerd worden met bussen van 50 personen zal men 3,4 naar 4 afronden. Maar binnen de context van deze vraag zegt de vrager dat deze naar beneden afronden verwacht en nog weer iemand anders dat je altijd naar boven afronden zou moeten, de logica bronnen of argumenten ontbreken echter.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Nee, ben ik met je eens, ik denk dat er helemaal geen algemene regel voor 'mensen' of 'dieren' te destilleren is; je moet gewoon naar de context van de opgave kijken.

Antwoorden (6)

Meestal worden getallen afgerond naar boven als er na de komma een 5 of een hoger cijfer staat. In dat geval is 481 het juiste antwoord.
Als je leerkracht natuurlijk tijdens de les heeft gezegd dat je voor dieren, mensen,... een uitzondering moet maken en dus steeds naar beneden moet afronden, kan je best je leerkracht eens aanspreken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar je kan toch niet een kwart hert erbij doen?
gvrox
7 jaar geleden
@RamonTeuling01 Maar 0,8656324 hert eraf halen kan wel ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@RamonTeuling01 ik ben ermee akkoord dat er afgerond moet worden omdat je dieren niet in kommagetallen rekent. Naar mijn mening is het in deze situatie juist om naar boven af te ronden. Als je kijkt naar de opdracht, stond daar waarschijnlijk dat het aantal herten steeg met een bepaald percentage per jaar? Dat is een gemiddeld percentage en geen exact percentage. Als je bijvoorbeeld begint met 1 hert en er komt gemiddeld per jaar 50% bij, dan zit je na een jaar niet met 1,5 herten maar met 1 of 2 herten, daarom moet je afronden. In het geval van jouw toets kwam er na de komma een 8, waardoor de kans groter is dat het om 481 herten gaat dan om 480 herten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is de clou, als het om aantallen gaat bij mensen en dieren heb je nooit als uitkomst: 1,3 mens of 1,3 dier, dan heb je er minsten twee in het bos rondlopen.
Bij de berekening: tegenwoordig hebben gezinnen gemiddeld 3,4 kinderen dan gaat het om gemiddelden en/of statistieken, niet om de absolute aantallen kinderen in een gezin.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"als het om aantallen gaat bij mensen en dieren heb je nooit als uitkomst: 1,3 mens of 1,3 dier, dan heb je er minsten twee in het bos rondlopen." Als je als uitkomst een gebroken getal hebt is de kans groot dat je een gemiddelde of statistisch gegeven te pakken hebt. Dan mag je dus nooit zeggen dat je bij het gegeven er lopen 1,3 herten in het bos, je er DUS minstens 2 hebt lopen. Voor hetzelfde geldt loopt er geen een. Bij de vraag moet je dat ook bedenken. De kans dat er na 7 daadwerkelijk 480 of 481 herten lopen is klein. Dat er zeker 480 herten lopen na 7 jaar zou je dus ook nooit mogen zeggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
*geld
Bij getallen waar het om dieren gaat gebruik je geen decimalen, dus geen cijfers achter de komma. Het getal rond je dus af naar een heel getal.

Toegevoegd na 11 minuten:
Voorbeelden:
Aan het eind van het jaar krijg je het rente bedrag op je rekening.
46 jaar = 1947,52 ( 2 decimalen, want het gaat om geld)
47 jaar = 2005,95 ( 2 decimalen, want het gaat om geld)

Vb 2 Op 1 januari 2013 heb je 500 koeien. Elk jaar komer er 3% bij.
In welk jaar heb je voor het eerst meer dan 2000 koeien
Aantal koeien = 500 x 1,03 ( t in jaar)
46 jaar = 1948 ( 0 decimalen, want het gaat om dieren)
47 jaar = 2006 ( 0 decimalen, want het gaat om dieren)
Er zijn verschillende vormen van afronden afhankelijk van de situatie. Zo zal men bij het berekenen van een aantal vrachtwagens dat nodig is om een groep herten te vervoeren steeds naar boven afronden.
Als 170 mensen vervoerd moeten worden met bussen van 50 personen moet men 3,4 naar 4 afronden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar moet je dan omhoog of omlaag afronden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij dieren en mensen naar boven afronden. Mensen en dieren zijn altijd hele getallen.
Als het getal 480,3 herten is dan zijn er dus 481 herten. Een 0,3 hert bestaat niet maar die wil wel meegeteld worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@RamonTeuling01, het gaat hier om getallen (het aantal) voor mens en dier.
Bij procenten wordt wel gewoon afgerond, naar boven of naar beneden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-Je antwoord is niet relevant. De vrager heeft een afgerond antwoord gegeven, het moest een ander afgerond antwoord zijn. Daar bestaat dus ook geen twijfel over bij de vrager. De vraag is of er naar boven of naar beneden afgerond moet worden. In je reacties geef je dat weer, maar onjuist. Je moet gewoonweg naar beneden afronden als er ,1 tot ,4 uitkomt. Bij dieren en mensen naar boven afronden.
Onjuist, blijkt nergens uit. Je bron geeft het ook niet aan.
Bij dieren is er een onzekerheid. De aanwas is een gemiddelde. Dus het ene jaar is het een meer en andere jaar een minder. Maar het antwoord is in gehele dieren, dus afronden naar de gehele getalen. Overigens is de gedachte niet verkeerd afronden naar beneden, want 0,8 is geen geheel dier.

Het is een kwestie van logische nadenken, maar ook opschrijven waarom je tot de afronding bent gekomen. Zomaar een antwoord neer zetten zonder op te schrijven waarom kost je punten ook al is het antwoord goed.
En ook altijd de vraag opschrijven bij het antwoord. Zie de verwijziging wat er kan gebeuren als je wel het antwoord geeft, maar er bij vermeldt wat de vraag is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat hier om statistiek. Daar zijn 'getallen achter de komma' wél mogelijk.

Stel: 10 ouderparen hebben samen 5 kinderen. Het gemiddelde per ouderpaar is dan 0,5 kind. Dat wil niet zeggen dat elk ouderpaar een half kind heeft. In de praktijk zal het ene ouderpaar meer kinderen hebben dan het andere.

Zo ook wanneer een kudde met een bepaald percentage groeit. Dat is ook een statistische berekening, net zoals een gemiddelde.
Daar kunnen dus óók gebroken getallen uit komen.

Voor gebroken getallen gelden afrondingsregels. De afspraak is dat alles groter dan 0,5 achter de komma naar boven wordt afgerond en alles daaronder naar beneden.

De 8 na de komma maakt dus dat je naar boven af moet ronden (tenzij expliciet anders aangegeven)

Schijnbaar is hier niet een dergelijke expliciete regel aangegeven.

481 was dus inderdaad het juiste antwoord !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij mensen en dieren zoals ik in een reactie al schreef: bij percentage ligt het anders. Percentages zijn geen aantallen.
Bij de opgave gaat het ook niet om een statistiek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar daarom is anonieme de min níet van mij.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@JoanDArc
Als er geen statistische berekeningen in voor komen, hoe verklaar je dan het (blijkbaar) ontstaan van gebroken getallen ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Omdat er tussentijds niet afgerond diende te worden. Een kandidaat moet weten dat tussentijds afronden gevolgen kan hebben voor het eindantwoord en dient hiernaar te handelen.
Vragensteller heeft de berekening met een rekenmachientje gemaakt (480,8656324) De leerling moet uit de opgave kunnen afleiden wanneer afronden volgens de gebruikelijke afrondingsregels (6,4 wordt 6 en 6,5 wordt 7) niet van toepassing is. Was bij deze opgave zeer eenvoudig, gewoon omhoog, maar er is altijd wel een kandidaat die met twee cijfers achter de komma afrondt.
De leraar zal best wel eens iets gezegd hebben over het afronden als er in de opgave over mensen of dieren gesproken wordt, maar zeker niet dat het altijd omlaag moet. Integendeel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc Je snapt de reactie van Ozewieze niet. De vraag is niet om te verklaren waarom er gebroken getallen in de berekening voorkomen (dat snappen we/weten we), maar om aan te geven hoe een antwoord van een berekening over een geschatte populatie (n.b.) die volgens jouw niets met statistiek te maken heeft toch een gebroken getal is (voordat je hem in de laatste stap afrondt). https://nl.wikipedia.org/wiki/Statistiek "Statistiek is de wetenschap, de methodiek en de techniek van het verzamelen, bewerken, interpreteren en presenteren van gegevens. Het is een onderdeel van de wiskunde. Statistici trachten informatie over een populatie (al dan niet abstract) te krijgen uit de waarneming van een (meestal) beperkt aantal elementen van die populatie, de steekproef (in het geval dat de steekproef de gehele populatie omvat, spreekt men van volledige telling (census, volkstelling)). De verkregen informatie is dus bijna altijd onvolledig en daardoor onnauwkeurig." Of wel de vraag en het antwoord is zo'n beetje een schoolvoorbeeld van een statistisch berekening. (Het antwoord 480,8.... of 481 een statistisch gegeven). In principe is de reactie van Ozewieze een gotcha argument, of een retorische vraag. Althans je kan niet goed beargumenteren dat het geen statistiek is. Dat probeer je dan ook niet eens, dus is je reactie er bewust of onbewust een van ontwijking van de discussie.
Het ligt eraan of het een toenemende of afnemende populatie is.

Stel, je begint met 100 dieren en na 7 jaar zijn het er 480,86. Die 481e is dan nog net niet geboren en telt dus nog niet mee > 480 dieren.

Stel, je begint met 1000 dieren en na 7 jaar zijn er nog maar 480,86 over. De 481e is nog net niet dood dus telt nog wel mee > 481 dieren.

Als elk jaar zowel dieren bijkomen als dieren doodgaan, moet je die 2 apart berekenen.
Elk jaar komt er een x% jonge dieren bij, maar elk jaar gaat ook een x% dieren dood. Je moet dan apart uitrekenen, in hele getallen, hoeveel dieren er bij komen en apart, in hele getallen, hoeveel dieren er minder zullen zijn.

Stel, je begint met 500 dieren. Na 7 jaar zijn er 224,43 dieren geboren > je hebt dan 724 dieren.
In 7 jaar worden er 243,57 afgeschoten, aangereden of opgegeten > dit zijn dus 243 dieren minder (de 244e is nog niet dood, dus 243,57 wordt 243).

500 + 224,43 - 243,57 = 480,86
500 + 224 - 243 = 481
7 jaar geleden
Mijn wiskundedocent zou het naar beneden afronden, want hij zou zeggen 'je kan niet een helft van een hert hebben.' Ligt aan de context van de vraag. Maar 0.8 moet normaal natuurlijk wel naar boven afgerond worden.