Hoe leren de kinderen op de basisschool de cijfer 7 schrijven, met of zonder streepje ?

Het onderstaat weet ik inmiddels al, alleen wil ik nu graag weten wat de juiste manier is. Als ik op internet Google op werkbladen op de basisschool zoek dan komt er alleen 7 voor zonder streepje. Terwijl ik vroeger dan praat ik over 28 jaar terug een 7 met streepje heb aangeleerd.

Uitleg Wikipedia:

Het getal 7 wordt in sommige culturen met een horizontaal streepje door de verticale poot van het getal geschreven, bijvoorbeeld in Nederland. In andere culturen wordt de 7 zonder horizontaal streepje geschreven. Het horizontale lijntje wordt geacht verwarring in het schrijven met het getal 1 tegen te gaan.

Verhaal uit het oude testament: ( of het onderstaande ook daadwerkelijk er in heeft gestaan weet ik niet, dit komt uit een internet forum )

Nadat Mozes de Sinai berg beklommen was, waar hij de tien geboden gedicteerd heeft gekregen, keerde hij terug naar zijn volk en las hen met luide stem alle geboden voor.­
Aan het gebod zeven aangekomen, riep hij: "­Je zal de vrouw van je naaste niet begeren".­
En toen waren er verschillende stemmen die zich verhiefen en riepen:
"­Doorstreep de zeven!­ Doorstreep de zeven!"­

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
5.9K
tinus1969
7 jaar geleden
Dat verhaal staat echt niet in het oude Testament :-)
https://bijbel.eo.nl/bijbel/exodus/20
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juf Shanna leert het de kinderen zonder streepje, juf Inger en juf sanne doen het met een streepje (zie bronnen bij antwoord van SimonV).
De reden om verwarring met het cijfer 1 te voorkomen lijkt mij wel een zinnig argument voor een 7met streepje.
SimonV
7 jaar geleden
Juf Shanna leert ook met streepje.
Open het werkblad maar. https://drive.google.com/file/d/0B1YQ3I_qMGP5QUtmU3VQSVJQNUU/view
Inekez1
7 jaar geleden
"Het horizontale lijntje wordt geacht verwarring in het schrijven met het getal 1 tegen te gaan." Dat werkt alleen als er netjes wordt geschreven of als ook duidelijk wordt afgesproken om de 1 zonder horizontaal streepje (onderaan) te schrijven. In de 1 zoals geschreven in de namen op deze site (Ineke1, gast92146) heeft de 1 ook een horizontaal streepje. Sommigen mensen schrijven dat met pen ook zo. Bij iemand met een beetje slordig handschrift is het soms niet te zien of iets een 1, 4 of 7 is. Alle drie cijfers bestaan dan uit een verticale lijn, een diagonale lijn links daarvan, die elkaar aan de top raken, en een horizontale lijn helemaal onderaan (1), iets onder het midden (4) of iets boven het midden (7). Het meest duidelijk is de 1 zonder horizontaal streepje (eventueel een klein haakje boven om verwarring met de i en L uit te sluiten), de 4 met een opening boven, dus waarbij de verticale en diagonale lijnen elkaar niet raken, en de 7 met een horizontaal streepje, waarbij het streepje de bovenste streep (of vlag) niet mag raken. Om de een of andere reden is het nog steeds in allerlei lettertypes en schrijfwijzes niet eenduidig. Soms moet je eerst alle cijfers eens gezien hebben om te kunnen bepalen of iets een 1, 4 of 7 is.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Dat het in het oude testament staat zou ook niet eens kunnen, want deze cijfers werden in India ontwikkeld rond 700 AD en zijn toen via de Arabieren in de late middeleeuwen in het westen terechtgekomen. Nu zijn er allerlei discussies over de precieze ouderdom van verschillende teksten in het OT, maar ze zijn _zeker_ ouder dan 700 AD. :)
Ivana
7 jaar geleden
Ik dacht altijd dat er een combinatie was tussen 7-met-streepje en schuinschrift "aan elkaar schrijven". Dat de 7 zonder streepje werd geleerd op scholen waar het blokschrift werd gehanteerd.
Dat is tenminste (jaren geleden) mijn ervaring geweest.
WimNobel
7 jaar geleden
Ik zie de namen op deze site (gast92146 en Inekez1) niet, zoals Inekez1 beweert, met streepje onderaan de 1. Maar als ik de pagina in een andere browser open weer wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De roep: doorstrepen de zeven, is net zo'n oubollige mop als; hoe kon Jezus over het water lopen? Omdat hij wist waar de paaltjes stonden.

Het beste antwoord

Conform de schrijfwijze in Wikipedia, wordt de 7 nog steeds met streepje onderwezen.

Zie ook dit werkblad:
http://www.jufshanna.nl/cijfers-schrijfwerkboekje/

Toegevoegd na 5 minuten:
Of
http://www.jufinger.nl/cijfers-schrijven/
http://www.jufsanne.com/lesidee/cijfers-en-rekenen/cijfers-en-rekenen-downloads/
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus en inderdaad
juf Shanna schrijft het in haar boekje met een streepje, die blokjes zonder streepje zijn van de fabrikant

Andere antwoorden (1)

Dat hangt geheel af van de toegepaste schrijfmethode. Er zijn verschillende uitgevers van schrijfmethodes en afhankelijk daarvan wordt "met" of "zonder" aangeleerd. Zo zijn er methodes die "recht" leren schrijven en methodes die "rechtshellend" aanleren. (Voor linkshandigen is er soms een linkshellende variant van de methode.)