Draait iets rechtsom of linksom?

Als je cirkel hebt, en hij draait met de klok mee, draait hij dan rechtsom of linksom? Want als je van de bovenkant kijkt draait ie naar rechts, maar aan de onderkant draait ie naar links.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
19K

Het beste antwoord

Rechtsom, je moet het vanaf de bovenkant zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wetenschappelijk gezien is er geen boven- of onderkant. gerekend vanaf de zijde waarvan af je naar de cirkel kijkt, betekent rechtsom dat je op elk punt van de cirkel rechtsaf buigt. Vanaf de tegenovergestelde zijde van de cirkel, wordt rechtsom wat eerst linksom was. Vanaf de zijkant van de cirkel is er geen sprake van rechtsom of linksom.
LeonardN
4 jaar geleden
+Dit is dan ook een praktisch afspraak.

Andere antwoorden (4)

Als iets met de klok meedraait dan is het rechtsom. Je kijkt naar de bovenkant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit is correct mar verklaart niet de term "rechts"om. Het rechtse karakter van "met de klok mee" wordt gevormd doordat je, wanneer de klok op een plat vlak ligt, staande op de punt van de wijzer, voortdurend rechtsaf buigt.
Ja maar over de hele omtrek genomen naar rechts. Dus het moet rechts zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Correct...
Ja! Maar een klok bekijk je normaal gesproken niet vanaf de boven- of onderkant. Je kijkt naar het 'front' van 't uurwerk, en dat draait doorgaans van links naar rechts....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit is geen correct antwoord. Het gaat erom dat, wanneer je op de punt van de wijzer in de bewegingsrichting kijkt, voortdurend naar rechts afbuigt.
De wijzers draaien altijd de zelfde kant op, ongeacht hoe laat het is.
Als je er tegenover staat dan draaien de wijzers van rechts naar links.
Maar als je nu in de zelfde richting zou gaan staan, als de klok op hangt, dan draait ie van links naar rechts, dus de klok zelf draait van links naar rechts.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus ik weet niet maar lijkt me logisch, dat het met je cirkel dilemma dan het zelfde is, dus van links naar rechts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ezelsbruggetje: Je moet op de punt van de wijzer in de bewegingsrichting kijken, dan buig je voortdurend naar rechts.
Het is dus maar net welk uitgangspunt je neemt.
Als je de cirkel van buitenaf nadert, dan buig je in eerste instantie naar links.