Kan je de x-as punten ook direct geven als de grafiek van f(x) = (x-3) (x-8)?

De formule is "De grafiek van f(x) = a(x-d) (x-e) snijdt de x-as in de punten (d,0) en (e,0)"
Dus als er staat 5(x-3)(x-8) zijn de snijpunten (-3,0) en (-8,0)
Maar als "a" er niet is, of in dit geval de 5 en de som is (x-3)(x-8) geldt de formule dan ook?
Zijn de snijpunten dan nog steeds (-3,0) en (-8,0)?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ja. Waarom? Wanneer is de uitdrukking a(x-d) (x-e) =0 gelijk aan 0 ? dat kan alleen maar als één van de drie factoren 0 is. Dus òf
a=0 (maar dat geval laten we buiten beschouwing)
òf
x-d =0
òf
x-e =0 En de laatste beide leiden dus tot de nulpunten
x=d of x=e In feite is dit de hele gedachte achter de methode van het ontbinden in factoren. Let op: dit werkt dus niet als
a(x-d) (x-e) = y voor y ongelijk aan 0.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!
kierkegaard47
7 jaar geleden
^klopt. In mijn reactie schrijf ik het wel goed, maar het was me niet opgevallen dat er in de vraag (-3,0) ipv (3,0) stond, etc.
Thecis
7 jaar geleden
oh, sorry. Had de reactie pas gelezen toen ik het antwoord al gemaakt had. Sorry Kierkegaard47

Antwoorden (1)

De formule is als volgt:
f(x) = (x-3) (x-8)
Wanneer je de snijpunten met de x-as wil berekenen moet je f(x) = 0 uitrekenen

(x-3) (x-8) = 0
of de ene term moet 0 zijn, of de andere term (dus of de x-3 of de x-8 moet nul zijn). Dan vermenigvuldig je namelijk met 0 en wordt de gehele term 0.

Als a 2 is, of 5 of 7 of 3.1415926, dat maakt niet uit. Zo lang a maar een constante is (gewoon een getal). Dit gaat niet meer op wanneer a iets met x is (a = 7x bijvoorbeeld). maar in dit geval is a dus gewoon een getal en blijven de snijpunten met de x-as dus inderdaad (3,0) en (8,0). Maakt niet uit wat a is.