Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je de x-as punten ook direct geven als de grafiek van f(x) = (x-3) (x-8)?

De formule is "De grafiek van f(x) = a(x-d) (x-e) snijdt de x-as in de punten (d,0) en (e,0)"
Dus als er staat 5(x-3)(x-8) zijn de snijpunten (-3,0) en (-8,0)
Maar als "a" er niet is, of in dit geval de 5 en de som is (x-3)(x-8) geldt de formule dan ook?
Zijn de snijpunten dan nog steeds (-3,0) en (-8,0)?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ja. Waarom? Wanneer is de uitdrukking a(x-d) (x-e) =0 gelijk aan 0 ? dat kan alleen maar als één van de drie factoren 0 is. Dus òf
a=0 (maar dat geval laten we buiten beschouwing)
òf
x-d =0
òf
x-e =0 En de laatste beide leiden dus tot de nulpunten
x=d of x=e In feite is dit de hele gedachte achter de methode van het ontbinden in factoren. Let op: dit werkt dus niet als
a(x-d) (x-e) = y voor y ongelijk aan 0.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!
kierkegaard47
7 jaar geleden
^klopt. In mijn reactie schrijf ik het wel goed, maar het was me niet opgevallen dat er in de vraag (-3,0) ipv (3,0) stond, etc.
Thecis
7 jaar geleden
oh, sorry. Had de reactie pas gelezen toen ik het antwoord al gemaakt had. Sorry Kierkegaard47

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De formule is als volgt:
f(x) = (x-3) (x-8)
Wanneer je de snijpunten met de x-as wil berekenen moet je f(x) = 0 uitrekenen

(x-3) (x-8) = 0
of de ene term moet 0 zijn, of de andere term (dus of de x-3 of de x-8 moet nul zijn). Dan vermenigvuldig je namelijk met 0 en wordt de gehele term 0.

Als a 2 is, of 5 of 7 of 3.1415926, dat maakt niet uit. Zo lang a maar een constante is (gewoon een getal). Dit gaat niet meer op wanneer a iets met x is (a = 7x bijvoorbeeld). maar in dit geval is a dus gewoon een getal en blijven de snijpunten met de x-as dus inderdaad (3,0) en (8,0). Maakt niet uit wat a is.
(Lees meer...)
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding