Hoe vaak per etmaal staan de wijzers van een klok in een hoek van 90 graden met elkaar?

Twee keer per uur? Dus 24 keer? Of vaker, omdat ze beide draaien? Of om diezelfde reden juist minder? Hoe vaak dan wel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
14.3K

Antwoorden (2)

Begin om 00:00 uur. Dan staan ze in dezelfde richting (recht omhoog).
Na ruim een kwartier staan ze haaks, en ruim een halfuur later weer.
Die twee ontmoetingen (grote wijzer staat haaks op de kleine wijzer op weg er naar toe, en ruim een halfuur later is hij er 90 graden voorbij) herhalen zich elke bijna 65 minuten, doordat de kleine wijzer intussen ook langzaam meeloopt, daardoor zijn het minder dan twee ontmoetingen per uur.

In 24 uur zijn er 24 x 60 = 1440 minuten.

1440 gedeeld door 65 komt neer op (afgerond op 2 decimalen) 22,15 ontmoetingenparen.
Dus 22,15 maal 2 = 44,31 (weer op 2 decimalen) volgens mijn electronische telraam.

Aangezien het niet vlakbij een heel getal of precies bij een half eindigt, durf ik te zeggen dat het dan 44 keer in een etmaal zal gebeuren. het moet namelijk iets minder zijn, want ik deed net alsof de wijzer elkaar elke 65 minuten voorbijgaan, maar de kleine wijzer is al iets voorbij het cijfer 1 als de grote daar aankomt. Dus het gebeurt net een klein beetje minder vaak. En dat zal wel die 44,31 geven dan, in plaats van bijvoorbeeld 44.

Dat valt nog te kwantificeren.
Per twee uur moet de grote wijzer ongeveer een minuutje extra lopen om helemaal bij de kleine te komen.
Per 24 uur scheelt dat ook weer pakweg 12 minuutjes, dat het minder voorkomt.

Dus mijn grove berekening geeft de uitkomst voor 24 uur + 12 minuutjes is 1452 minuten. En die 1452 minuten komen dan overeen met 44,31 passages. Die nog niet in de berekening verwerkte 12 minuutjes (maar het zijn er nog iets meer) betekenen dan weer 12/33 kans op een passage minder = 0,36 passages. Die moeten afgetrokken worden van de 44,31 en dan heb je 43,95 passages. Eigenlijk moet de uitkomst precies een geheel getal zijn, want na 12 én na 24 uren staan beide wijzers weer in de uitgangspositie.

Dus ik zeg 44 keer in een etmaal.
Hopelijk maakte ik verder geen denkfout.

Toegevoegd na 2 uur:
Goed beschouwd is het natuurlijk véél simpeler. Maar ik voelde me opgejaagd door het GV-systeem: dus probeerde ik elke stap meteen snel te berekenen zonder al een vooropgezet plan te hebben en naar het geheel te kijken.
Maar even laten bezinken is hier toch zinnig.

Ik werk mijn antwoord opnieuw uit in de reactie die ik hieronder plaats. En de uitkomst wordt dan dus precies 44 keer.
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Nieuwe beredenering van het antwoord. Meer in de lijn van de vraag. Waar gáát het nou helemaal over?
Stel dat de kleine wijzer kapot is, en dus steeds naar boven blijft wijzen.
Dan komt de grote wijzer per uur één keer langs de kleine wijzer, dus in een half etmaal 12 passages. Nadien realiseren we ons dat die kleine niet gewoon meegelopen heeft. Dat kun je corrigeren door hem met de hand alsnog één keer rechtsom rond te draaien. (Doe dit niet bij een echte klok die nog goed is, het is mogelijk desastreus voor het mechanisme.)
Bij deze correctie-actie trekken we de kleine wijzer als het ware één keer onder de grote door. Het aantal keren dat de grote per saldo nu nog voorbij de kleine is gekomen wordt dus 12 -1 = 11 passages. Denk even van 23:59 tot 11:59 uur, voor het gemak: de eerste samenstand tel je meteen wél en de laatste net niet meer mee. We waren op zoek naar het aantal onderling haakse standen van de wijzers. Nou, na elke passage gebeurt dat twee keer: de eerste keer ca een kwartier na de wijzerontmoeting, en de tweede keer ongeveer een halfuur later. Niet precies dat aantal minuten, maar wel exact twee keer na elke wijzerontmoeting. Het aantal haakse momenten is dus in een half etmaal (12 uren) 2 x 11 = 22 haakse momenten.
En in een heel etmaal is het 44 van zulke momenten. De vraag was namelijk gesteld op basis van een héél etmaal van 24 uren. Dus: 44 keer.
Meer rekenen is overbodig en al gauw alleen maar verwarrend ingewikkeld!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Plus !
Alleen al voor alle moeite :-)
Thecis
7 jaar geleden
Helemaal mee eens!
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ik zou het als volgt beredeneren. De grote wijzer draait rond met een hoeksnelheid van 360 graden per uur. De kleine wijzer met een hoeksnelheid van 360/12=30 graden per uur. Het verschil in hoeksnelheid is dus 330 graden per uur. In een periode van 24 uur wordt er dus 24* 330 graden hoekverschil opgebouwd, en hierin zitten 24*330/90 veelvouden van 90 graden= 88 keer. Nu nog even er bij nadenken dat het hier om alle veelvouden van 90 gaat, dus 90/180/270/360 graden (mod 360), zodat het in feite om de helft gaat. 44 keer dus. Klaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ @kierkegaard47
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mooi antwoord van kierkegaard
Wat doen jullie ingewikkeld!

De grote wijzer draait in 1 etmaal 24 keer rond.
De kleine wijzer staat niet stil, die draait in 1 etmaal 2 keer rond (in dezelfde richting).

Het verschil is 22 rondes, dus 44 keer per etmaal.