Wat gebeurt er met de uiteindes van een parabool?

De uiteindes van een parabool gaan steeds verder uit elkaar, maar steeds minder snel. Ik vroeg me dan af of dat ze uit eindelijk ook weer terugkomen en dat het een soort van ovaal werd? Anders lijkt het me gek want dan zouden verticale lijnen ook maar één snijpunt hebben met de parabool, en dat gebeurt toch alleen bij lijnen die de parabool raken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
1.6K
WimNobel
8 jaar geleden
Thecis en erotisi hebben natuurlijk gelijk dat de uiteinden nooit bij elkaar komen. Wel is het zo dat in de praktijk soms een deel van een parabool en een deel van een ellips heel moeilijk te onderscheiden zijn. Ik denk daatbij aan de baan van sommige kometen, die een paraboolvorm lijken te hebben en dus uit het oneindige lijken te komen. Maar misschien is het toch een deel van een ellips en komen de uiteinden toch heel ver van de zon en de aarde toch weer bij elkaar.

Het beste antwoord

De meest basale wiskundige formule van een parabool is y = x^2.
Voor elke waarden van y moet je x dus in het kwadraat doen. Hoe groter dat X wordt, hoe groter Y wordt. Er is dus geen sprake van dat de lijnen ooit weer naar elkaar toe gaan.

Dit kan je ook nog zien op een andere manier. Voor elke X die je invult, is er altijd maar 1 uitkomst voor Y. Als de lijnen ooit weer naar elkaar toe zouden gaan, moeten er dus minstens 2 uitkomsten voor Y zijn voor elke X die je invult.

Het klopt dus ook dat elke verticale lijn maar 1 snijpunt heeft met deze parabool. Elke horizontale lijn heeft meerdere opties (en dan ga ik even uit van bovenstaande Y = X^2). 2 snijpunten als de lijn de formule heeft Y > 0. 1 snijpunten als de formule van de lijn Y = 0 (namelijk snijden in het punt (0,0) wat tegelijk dus de raaklijn is dat punt is) en geen snijpunten als Y < 0
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, die komen niet steeds dichter naar elkaar waardoor ze elkaar na een tijd zullen kunnen snijden, althans in de euclidische ruimte.

De parabool is de doorsnede van een vlak met een kegel, vandaar dat de parabool een kegelsnede is, en de kegel kan theoretisch oneindig groot worden.