Hoe leg je het beste uit hoeveel omwentelingen een kleine cirkel (omtrek 6m) maakt als hij één keer rond gaat over een de grote cirkel (omtrek 18m)?

Het antwoord weet ik wel alleen de uitleg begrijp ik niet goed.

Picture for question
8 jaar geleden
in: Wiskunde
4.9K
jc54
8 jaar geleden
Via de de wetenschapskwis 2015. Zal wel ergens op youtube staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je wilt waarschijnlijk meer uitleg, maar dit is wat ik op internet vond:
Antwoord = 4
"De meeste mensen hebben de neiging om de grote cirkel voor te stellen als een rechte lijn met een lengte van drie keer de omtrek van die van de kleine cirkel. Daarmee denken ze dat de kleine cirkel drie keer ronddraait voordat hij op zijn eindpunt is. Maar de kleine cirkel rolt niet over een rechte, maar over een gekromde baan. Dat betekent dat de kleine cirkel een extra keer om moet rollen om zijn eigen middelpunt terwijl hij de baan aflegt."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit probleem kan je nog leuker maken door het in het groot te maken plat op de grond waarbij je een persoon laat staan op de grote cirkel en de ander laat je buiten de cirkels staan nu laat je de kleine cirkel draaien. Degene die vanuit de cirkel observeert zal nu dus altijd een rondje minder tellen nadat de kleine cirkel weer op zijn plek is.

Antwoorden (4)

Het correcte antwoord is precies drie. De omtrek van de kleine cirkel is pi*D, dus 3,14 maal 2 meter. De grote 3,14 maal 6 meter. De omtrekken verhouden zich precies gelijk tot elkaar als de diameters.
Het antwoord op je vraag kan zijn als je je voorstelt alsof er een touw opgewikkeld zit om de kleine en zich af rolt op de grote cirkel. De dikte van het touw moet je dan wel verwaarlozen en als nul beschouwen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ik zou je graag geloven, want zo begrijp ik het wel. Maar je antwoord blijkt niet goed te zijn ;-(
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuk geprobeerd, maar wel fout
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie ik iets over het hoofd? Graag een correctie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar tijdens de rondgang om de grote cirkel draait de kleine ook nog eens rond zijn as, en maakt hij dus vier rondjes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuke grap, ik heb het eens geprobeerd met twee bierdopjes en een stip gezet op de rand van degene die rond draait. Één keer rond en het dopje draait inderdaad twee keer rond.
Het is makkelijker als je 2 gelijke munten pakt. Draai de munt een halve slag de munt staat nu weer zoals hij stond.

Je draait namelijk 2 keer rond. Rond de munt maar de munt draait zelf ook nog eens.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je de munt op de rechte lijn voorstelt staat hij bij mijn voorbeeld precies op zijn kop(halve draai). Maar bij de cirkel over cirkel situatie is hij in "Australië beland" en in Australië staan mensen die op zijn kop staan rechtop voor ons. Heel gek gezegd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is makkelijker als je 2 gelijke munten pakt. Draai de munt een halve slag de munt staat nu weer zoals hij stond.

Maar nu moet je aan de andere kant van de tafel gaan staan om te begrijpen dat hij eigenlijk niet zo staat.

Toegevoegd na 7 minuten:
De munt zal ook beweren dat hij maar 1 keer is rondgedraaid trouwens, het is dus een perceptieprobleem. Wij zien hem twee keer draaien. Op de rechte lijn draait hij maar 1 keer.

Toegevoegd na 24 minuten:
Kijk aan:
https://plus.maths.org/content/circles-rolling-circles

De munt beneden is een ronde gedraaid. Maar als je goed nadenkt zie je dat de munt met het haar naar de ander munt wijst pas bij een hele ronde wijst de nek weer naar de andere munt. Maar voor de observerende partij zijn er toch echt twee rondjes gedraaid.

Toegevoegd na 30 minuten:
Je kan ook nog de eerste helft op rechte lijn afleggen en dan de rechte lijn krommen dan zie je ook wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja mooi plastisch uitgedrukt, +
De makkelijkste benadering in mijn ogen, is dat het voor de kleine cirkel niet uitmaakt wat voor vorm de grote cirkel heeft. Hij moet gewoon die afstand afleggen, dat wil zeggen, met zijn eigen buitenzijde de hele lengte van het object geraakt hebben.

Stel je vervolgens voor dat die grote cirkel een rechte lijn is, dan gaat het volgens mij al heel erg tot je verbeelding spreken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
- @artra Nee als je juist alleen naar de rechte lijn kijkt kom je juist op het verkeerde antwoord 3 ipv 4. Je moet juist door hebben dat je over de rechte lijn gezien 3 keer gaat MAAR omdat je om een cirkel heen draait je nog een keer extra over de kop gaat. Juist enkel de rechte lijn methode geeft een verkeerd inzicht. Zie Koensander.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou... in de tekst van de vraagsteller staat dat de omtrek van de kleine cirkel 6 meter is, en die van de grote cirkel 18 meter. Als je daarvan uit gaat, moet het antwoord WEL precies 3 zijn !!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat
Nee, w8ff. Je hebt wel gelijk, maar het is wel vreemd. Ga ik even heerlijk over peinzen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En toch twijfel ik sterk. Als je de grote cirkel als een holle ring zou zien, en je gaat met dezelfde kleine cirkel binnenlangs draaien, moet er nog steeds net zoveel buitenrand de andere buitenrand raken. Of de kleine cirkel zich binnenin of buitenin de cirkel bevindt, moet dan eigenlijk niet uitmaken. Maar als je gaat letten op hoeveel afstand het MIDDELPUNT aflegt, ja, dat is dan natuurlijk wel HEEL anders. Ik ga dit proefsgewijs controleren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Doe het met twee munten die draait niet 1x maar wel twee keer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@artra Het is inderdaad een perceptieprobleem. De cirkel of toeschouwer die in OP de grote cirkel staan zullen ook beweren dat er maar 3 rondjes gedraaid zijn. Echter bekijken we dit probleem van een afstand dan draait de cirkel 4 keer. De vraagstellende partij moet dus wel het observatie punt duiden. Maar zoals deze getekend is, is het duidelijk dat we van afstand kijken. (of de munt over gelijke munt 2x)
Omtrek van een cirkel is 2*pi*r . Grote cirkel heeft een r van 3 dus een omtrek van 6 pi. De kleine een r van 1 dus een omtrek van 2*pi*1 = 2 pi
Op het eerste gezicht is het dus drie omwentelingen. Echter de kleine cirkel moet een veel grotere weg afleggen . Het middelpunt moet een volledig baan om de andere cirkel maken. Dit middelpunt bevindt zich 1 meter boven de grote cirkel. De baan die deze cirkel af moet leggen heeft een straal van 3+1 = 4 meter. Het snelste is het in t zien door een cirkel van 3 te tekenen en een cirkel van 4 met hetzelfde middelpunt
De weg die het middelpunt van de kleine cirkel af moet leggen is namelijk 2*pi*4=8 pi
Omtrek va de kleine cirkel is 2 pi. De kleine cirkel moet dus 4 rondjes draaien.
De uitleg van de wetenschaps quiz vind ik erg summier.