kan je bij het berekenen van basis x hoogte van een parallellogram bij een gegeven hoogte meerdere basis hebben?

Zie de afbeelding voor de duidelijjke vraag. Je ziet een tabel waarin de hoogte en basissen worden gegeven en deze moestik aanvullen. Ik heb nu de toets gehad en ben benieuwd naar het amtwoord. Er is een parallellogram getekend en er is als hoogte de letters OP gegeven. Kan hierbij maar een hoogte het goede antwoord zijn of twee?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Antwoorden (2)

Als de parallellogram horizontaal ligt, dan is de hoogte OP en de basis CD, ligt deze verticaal, dan is de basis OP en een hoogte die je zelf nog moet vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De 'hoogte' is in dit gegeven een relatief begrip. Je kunt het parallellogram namelijk draaien.
In jouw tekening is de figuur een kwart-slag gedraaid waardoor de hoogtelijn inplaats van boven naar beneden plots van links naar rechts is gaan lopen.

Als regel mag je aanhouden dat de lijn, waar de hoogtelijn een hoek van 90 graden mee maakt, díe lijn mag je ALTIJD als basis aannemen.

In jouw geval dus de lijn aan de linker of aan de rechterkant. Welke van de twee, dat maakt niet uit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even een aanvulling:
Ik zie dat de figuur min-of-meer uit de losse hand is getekend. Als gevolg daarvan is de hoogtelijn wat scheef komen te staan en maakt ze geen mooie hoek van 90 graden meer. Dat zou wel moeten !!!