Dit is de hoofdletter Sigma. Wat je daarmee kan doen is verschillend, maar om een voorbeeld te noemen, je kan bijvoorbeeld de som van een aantal termen in een rij berekenen. Stel dat ik de rij 2 4 6 8 10 12 14, enzo voort heb, en ik wil de eerste 100 getallen hiervan allemaal bij elkaar optellen, dan kan je dat met een formule berekenen waar de sigma ook in staat toevallig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een korte aanvulling: In de wiskunde is de hoofdletter Σ het sommatieteken: het symbool voor een som van gelijksoortige termen. De kleine letter σ geeft vaak aan dat een bekend "eindig" begrip wordt veralgemeend of versterkt tot een aftelbaar oneindige variant van dat begrip. Voorbeelden: sigma-algebra als versterking van algebra van verzamelingen, of een sigma-lokaal-eindige basis (van een topologische ruimte) als aftelbare vereniging van lokaal eindige verzamelingensystemen. Ook wordt de kleine letter sigma gebruikt voor de standaardafwijking bij de kansberekeningen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommatie.

∑ x_i betekent niks anders dan 'tel de x_i bij elkaar op'.
De beginconditie kan er onder staan, en de eindconditie erboven.

Dus bv
∑ x_i
i=1

betekent niks anders dan x_1 + x_2 + .... + x_99 + x_100
kierkegaard47
9 jaar geleden
In de wiskunde is de hoofdletter Σ het sommatieteken: het symbool voor een som van gelijksoortige termen. De kleine letter σ geeft vaak aan dat een bekend "eindig" begrip wordt veralgemeend of versterkt tot een aftelbaar oneindige variant van dat begrip. Voorbeelden: sigma-algebra als versterking van algebra van verzamelingen, of een sigma-lokaal-eindige basis (van een topologische ruimte) als aftelbare vereniging van lokaal eindige verzamelingensystemen. Ook wordt de kleine letter sigma gebruikt voor de standaardafwijking bij de kansberekeningen.
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Ik was net 1 minuut later.
Erna55
9 jaar geleden
Maar of dat nu een min waard is ?
Ik ben zo benieuwd naar de argumentatie.
Cryofiel
9 jaar geleden
Iederéén heeft een min gekregen. Er is dus een serieminnaar aan de gang geweest. Het enige antwoord zonder min is het antwoord dat is gegeven nadat de serieminnaar is langsgekomen.
Erna55
9 jaar geleden
@cryofiel : polyminnaar.