gewicht voor de bollebozen (is geen raadsel ondanks dat het er op lijkt)

even meedenken; op een weegschaal een glas water van totaal 100 gram, daarnaast - ook op de weegschaal - een levende vis van 30 gram, maakt dus samen 130 gram. Als je de vis IN het glas gooit blijft het totaal gewicht dan hetzelfde?
Ik kom er niet uit, jullie?

Toegevoegd na 36 minuten:
bedenk daarbij wel even dat de vis in het glas zwemt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (5)

Natuurlijk blijft het totaalgewicht hetzelfde, althans, zolang het geen vliegende vis is.

Dit soort vragen wordt vaak gesteld met een vis of een steen die in een boot ligt, en dan overboord wordt gezet. De vraag is dan wat er met het waterpeil gebeurt: stijgt het waterpeil, daalt het, of blijft het gelijk.

Voor gewicht maakt het allemaal niet uit. Er is evenveel massa, en de aarde trekt nog steeds even hard aan die massa, dus het gewicht van de massa verandert niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Naar aanleiding van je toevoeging dat de vis in het water zwemt: dat maakt niet uit.

Als het wel zou uitmaken, zouden vliegreizen veel goedkoper worden. De vliegmaatschappijen zouden dan een laagje water op de bodem van het vliegtuig zetten, daar bootjes op laten varen, en ons inclusief bagage in die bootjes zetten.

Als het gewicht van passagiers en bagage daardoor zou verdwijnen, zou het vliegtuig in totaal veel lichter worden, ondanks toevoeging van het laagje water. Het zou dan veel minder brandstof kosten om van A naar B te vliegen.

Aan het feit dat dit niet op deze manier gebeurt, kun je zien dat de zwaartekracht van de aarde niet wordt afgeschermd door een laagje water.

Dit kun je trouwens ook zien door een steen boven de vijver te houden. Of je de steen nu naast de vijver houdt of boven de vijver, die steen zal altijd even zwaar blijven.
Cryofiel
14 jaar geleden
De vis naast het glas zal inmiddels wel overleden zijn, maar als je dat kadaver in het water gooit zal er aan het gewicht van de vis niets veranderen. het wordt dus 130 gram.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is dit een grapje of zo? Dan trap ik er met beide benen in.
Natuurlijk blijft het gewicht hetzelfde, want er komt niks bij en er gaat niks af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker weten of makkelijke conclusie?
bedenk daarbij wel even dat de vis in het glas zwemt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet het zeker. De opwaartse druk die ook de dooie vis zal voelen, ontstaat door de wet van Archimedes: Een lichaam ondergedompeld in een vloeistof ondergaat een opwaartse kracht die gelijk is aan het gewicht van de door het lichaam verplaatste hoeveelheid vloeistof.
Goed he dat ik dat nog weet? 50 jaar geleden geleerd.
Hetgeen dus allemaal betekent"het maakt niks uit waar die vis zich bevindt.
Jij denkt waarschijnlijk aan: Een voorwerp geheel of gedeeltelijk in een vloeistof gedompeld..enz? De wet van Archimedes heeft hier geen invloed op,als de vis geen water uit het glas spat,zal het gewicht 130 gram blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt niets toegevoegd of weggenomen, derhalve zal er aan het gewicht niets veranderen.