Wat moet je begrijpen onder exp^-k,t ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan je de context geven?
De vraag zoals die nu gesteld is begrijp ik niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel dat gaat een beetje moeilijk worden, maar ik kan zeggen dart ik een fout heb getypt de komma moet een 1 zijn. Er staat C(t)= C0.exp^-k1t. C0 is de beginconcentratie en c(t) de concentratie op dit moment. t de tijd en k de de snelheidsconstante. Er gebeurt een reactie en we willen de snelheid bepalen van de reactie. Ik ben er nu achtergekomen dat het waarschijnlijk 10log(-k1.t) moet zijn klopt dat. Deze schrijvwijze is nieuw voor mij.
Reddie
9 jaar geleden
Er klopt nog steeds niets van. En dat komt doordat je bijzonder slordig met je symbolen omgaat.
In één regel typ je C(t) en c(t). Dat zijn dus verschillende dingen!
Verder is een uitdrukking -k1.t volslagen onzin, tenzij die punt een vermenigvuldigingspunt is, maar dan moet hij een paar pixels hoger staan.
Verder heb je het éérst over "exp^-k1t", en later over "10log(-k1.t)".
Kennelijk weet je echt niet waar je mee bezig bent, waardoor uitleg niet mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Exp? Is het een toets van een rekenmachine? Het staat voor *10^. Dus ik neem aan dat het *10^(-k1t) is.
Dan is -k1t dus een exponent van 10.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
C (t) moet het zijn wat naar de lopende concentratie verwijst k1 is de snelheidsconstante van een rea
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
reactie van de eerste orde. Je kunt de 1 weglaten. Verder weet ik dat de inverse ln is. Dus bedoeld men dit e^-k1t?

Het beste antwoord

Ik vermoed dat er een schrijffout is gemaakt en dat je bedoelt exp^-kt en dat is een uitdrukking die in een aantal modellen (formules) is te vinden.

Zonder het verder te ingewikkeld te willen maken kan je zeggen dat een dergelijke uitdrukking onder andere te vinden is in formules over zogenaamde exponentiële groei of afname, zogenaamde exponentiële modellen (zie bron).

De bron legt onder meer uit dat dergelijke modellen processen beschrijven die in de tijd veranderen, dat kunnen dus groeiprocessen zijn (hoe veel konijnen leven er in een bepaald gebied op zeker tijdstip), maar ook processen als "hoe snel verspreidt nieuws zich in een stad?" of "wat is uiteindelijk de constante snelheid waarmee een skydiver naar beneden valt als de luchtwrijving zo sterk geworden is dat hij (zij) niet meer sneller naar beneden valt?"