Hoe groot is de kans dat je wint met een staatslot?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
50/50 je wint of verliest :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die kans is nog kleiner dan de kans dat je trouwt met je favorite bandlid.

Antwoorden (2)

Dit is wat de site van de staatsloterij zelf zegt: Bij elke trekking wordt er uitgegaan van 2,9 miljoen verkochte loten. De werkelijkheid kan hier iets van verschillen.

Ze claimen dat je voor 51,9% kans hebt om een prijs te winnen, echter heb je maar 13,8% kans dat je meer wint dan je lot heeft gekost. Die 13,8% geldt voor alle loten waarbij je meer dan €20,- wint.

Bij de Jackpot werkt het wat anders. Daar beginnen ze met een pot van 7 ballen, waarvan 6 blauwe en 1 oranje. Wordt de oranje getrokken dan wordt de jackpot weggegeven. Elke maand wordt er een bal getrokken, wordt er een blauwe bal getrokken dan wordt die eruit gehouden tot de oranje bal is getrokken.
Laten we zeggen dat met dit gegeven eens in de 4 a 5 maanden de jackpot valt. De kans voor een jackpot is 1 op 2,9 miljoen per 4 a 5 maanden. Dit betekent dat je per 4 a 5 maanden 0,0000345% kans hebt op de jackpot, niet erg groot dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Het maakt niet uit hoeveel loten er verkocht zijn, ook de niet verkochte loten dingen mee naar een prijs dus als een 3 miljoen loten verkocht zijn en 2 miljoen niet word de kans dat er een prijs op een verkocht lot valt al een stuk kleiner. prijzen die op onverkochte loten vallen vormen samen de jackpot maart ook de niet verkochte loten dingen mee naar de jackpot.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De trekking van alle prijzen van 5 euro tot en met de Hoofdprijs van 1 miljoen euro geschiedt uit de verkochte loten voor de betreffende trekking. De prijzen vallen dus gegarandeerd. Elke trekking opnieuw. De staatsloterij zegt hier toch wel iets anders over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor eindcijfers geldt natuurlijk dat je nooit kunt stellen dat alle loten verkocht zijn, behalve als echt alle loten verkocht zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, maar daar heb je de technologie van een computer tegenwoordig voor. Die kan dat helemaal uitrekenen ed
Heeeeeeeeel klein, iedereen wilt natuurlijk geld winnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat is geen antwoord op de vraag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is wél een antwoord op de vraag. Alleen slecht beargumenteerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'hoe klein?', 'heel klein!' is geen antwoord.