Rekenvraag: de afstand tussen topje van een mast tot aan de horizon.

Stel dat de aarde een perfect gladde ronde bol zou zijn met een omtrek van 40.000 km.
Ik heb een mast van 40 meter hoog, hoe ver is het tussen het topje van de mast tot aan de van daar uit zichtbare horizon?
Hoe reken je zoiets uit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

zie formule in afbeelding
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is een lastige, ik denk dat je dit met differentiaal of integraal reken moet oplossen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De methode is redelijk eenvoudig.
- Neem de hoogte van je ogen in meters
- Als je niet op zeeniveau staat tel je het verschil er bij op. :-)
- Vermenigvuldig met 13
- Neem van het resultaat de wortel

Het antwoord is de afstand tot de horizon in kilometers.

Er zijn voor bolgoniometrie over het algemeen geen integralen en dergelijke nodig. Sinussen en cosinussen zijn goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit regelmatige observatie aan zee kom ik op ongeveer 30 km bij ZEER helder weer. De Hawtorn windmolens in de Noordzee van 100m hoogte staan op dertig km en het is zeer uitzonderlijk dat men deze kan waarnemen zelfs op een hoogte van 20 à 40 meter.