Wat gebeurt er als je alle variabelen al hebt gebruikt maar toch meer nodig hebt?

Bijvoorbeeld: je hebt a t/m z al gebruikt als variabele. Maar wat als je nog meer wil? Ik dacht zelf, ab kan niet omdat dat a×b is. Toen dacht ik aan bijv. a~b of zoiets, om aan te geven dat het bij elkaar hoort.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je het hebt over variabelen in wiskundige vergelijkingen, en niet over variabelen in een computerprogramma. Variabelen in een computerprogramma mogen namelijk uit meerdere letters bestaan, het mogen hele woorden zijn.

Goed, variabelen in een wiskundige vergelijking dus.

Als je niet genoeg hebt aan a t/m z, heb je de volgende mogelijkheden:
--  A t/m Z gebruiken.
--  Griekse letters gebruiken. Zowel Groekse hoofdletters als Griekse kleine letters. Wel opletten dat je bijvoorbeeld niet de hoofdletter Alpha gebruikt, want die ziet er net zo uit als onze hoofdletter A.
-- Indices gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld a0, a1, a2, a3, a4 enzovoort. Waarbij dat cijfer in subscript staat. Dit werkt het best als je voor variabelen die ongeveer hetzelfde voorstellen dezelfde letter gebruikt, met een ander indexcijfer. Bijvoorbeeld T voor alle temperaturen, met T0 (of Tw) de temperatuur in de woonkamer, T1 (of Tk) de temperatuur van de keuken, T2 (of Ts) de temperatuur van de slaapkamer, enzovoort (ook die w, k en s staan in subscript).

Vooral met die laatste methode weet je zeker dat je nooit meer een gebrek aan variabelen zult hebben.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die laatste is een goede. + als ik dat kon. Ik zou echter geen hoofdletters gebruiken, deze geven punten in een assenstelsel aan en mogen niet als variabelen gebruikt worden. (Denk aan de stelling van Pythagoras, de punten A, B en C zijn de punten van de driehoek en de letters a, b en c zijn variabelen en de zijdes van de driehoek.
Cryofiel
9 jaar geleden
Hoofdletters kunnen voor willekeurige doelen worden gebruikt. Zo wordt T vaak gebruikt voor de temperatuur, en A voor de oppervlakte (area). Wanneer je met massa’s van twee hemellichamen rekent, wordt vaak M gebruikt voor de massa van het grotere hemellichaam, en m voor de massa van het kleinere hemellichaam. G is bijvoorbeeld vaak de gravitatieconstante, terwijl g de gravitatieversnelling is. Enzovoort, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat klopt, maar dat is in de natuurkunde. Wiskunde kent geen hoofdletters als variabelen.
Cryofiel
9 jaar geleden
In de statistiek / statistische analyse (onderdeel van de wiskunde) worden vaak hoofdletters gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Matrices worden aangegeven met hoofdletters. En veel meer andere objecten als groepen (groepentheorie), verzamelingen...
Cryofiel
9 jaar geleden
En punten in de twee- of driedimensionale ruimte. Ook punten in een meerdimensionale ruimte trouwens, evenals tensoren. Ook verzamelingen worden gebruikelijkerwijs met een hoofdletter aangeduid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede info, zelf heb ik ooit ook een vraag gesteld wat een indice is, nu weet ik OOK nog wat dat betekent!

Andere antwoorden (2)

Je zou hoofdletters kunnen gebruiken, of dubbele letters zoals aa, bb AA,BB
of het Griekse alfabet
Maar 26 variabelen lijkt me wel heel erg onoverzichtelijk worden
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoofdletters niet, deze geven punten aan op een assenstelsel. Het Griekse alfabet kan, maar gebruik dan niet de letters die in de wiskunde ook al voorkomen, zoals pi.
Cryofiel
9 jaar geleden
Hoofdletters kunnen voor willekeurige doelen worden gebruikt. Zo wordt T vaak gebruikt voor de temperatuur, en A voor de oppervlakte (area). Wanneer je met massa's van twee hemellichamen rekent, wordt vaak M gebruikt voor de massa van het grotere hemellichaam, en m voor de massa van het kleinere hemellichaam. G is bijvoorbeeld vaak de gravitatieconstante, terwijl g de gravitatieversnelling is. Enzovoort, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat klopt, maar dat is in de natuurkunde. Wiskunde kent geen hoofdletters als variabelen.
Cryofiel
9 jaar geleden
In de statistiek / statistische analyse (onderdeel van de wiskunde) worden vaak hoofdletters gebruikt.
Een variabele kan van alles zijn. Het is 'iets' wat een waarde aanhoudt.
Je kan als het ware ook het woord 'schoen' als variabele gebruiken en die gelijk stellen aan bijvoorbeeld 5.

Als ik schoen gelijk stel aan 5 en veter gelijk stel aan 10, dan wordt:

schoen X veter = 50.

Kortom, je hoeft niet per se alleen maar a t/m z te gebruiken, als je maar duidelijk maakt wat je aan wat gelijk stelt.