Hoe maak je v het onderwerp van z in deze formule?

Hoe maak je v het onderwerp van de formule

z = (√(c+v)/(c-v)) - 1 ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoel je met "het onderwerp"?

Het beste antwoord

z = (√(c+v)/(c-v)) - 1

Eerst de 1 naar de andere kant brengen:

z+1 = √(c+v)/(c-v)

Beide kanten kwadrateren:

(z+1)² = (c+v)/(c-v)

Beide kanten met c-v vermenigvuldigen:

(c-v) (z+1)² = c+v

De linkerkant uitschrijven:

c(z+1)² - v(z+1)² = c+v

Aan beide kanten v(z+1)² optellen:

c(z+1)² = c + v(z+1)² + v

Van beide kanten c aftrekken:

c(z+1)² - c = v(z+1)² + v

Rechts v buiten haakjes halen:

c(z+1)² - c = v ( (z+1)² + 1 )

Aan beide kanten delen door (z+1)²+1:

(c(z+1)²-c) / ((z+1)² + 1) = v

Links en rechts verwisselen omdat dat er mooier uitziet:

v = (c(z+1)²-c) / ((z+1)² + 1)

Feitelijk ben je nu klaar. Als je wilt dat je formule er wat mooier uitziet, kun je dit nog herschrijven tot

v = c ( ((z+1)²-1) / ((z+1)²+1) )

Het is een kwestie van smaak of je z+1 bijvoorbeeld y wilt noemen. Als je dat doet, krijg je een formule die hetzelfde zegt maar er wat eenvoudiger en eleganter uitziet:

v = c ( (y-1) / (y+1) )

Toegevoegd na 13 uur:

viridiflavus wees me erop dat ik aan het einde een kwadraat ben vergeten. Goed opgemerkt!

De laatste alinea en de laatste formule moeten dus zijn:

Het is een kwestie van smaak of je (z+1)² bijvoorbeeld y wilt noemen. Als je dat doet, krijg je een formule die hetzelfde zegt maar er wat eenvoudiger en eleganter uitziet:

v = c ( (y-1) / (y+1) )

Cryofiel
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Goed opgemerkt. Ik heb zojuist een correctie toegevoegd aan mijn antwoord. Het is inderdaad minder schrijfwerk als je al eerder substitueert. Maar ja, dit bedacht ik me pas aan het einde.