Een getal is de aanduiding van een hoeveelheid en een bepaalde hoeveelheid kan logischerwijs niet even of oneven tegelijk zijn.

Nee, er bestaat dus geen getal dat even en oneven tegelijk is.

Kijken we verder naar waar getallen uit bestaan: cijfers dan kan je toch dicht in de buurt komen van even en oneven tegelijk (maar cijfers zijn geen wiskunde meer, dus zit er maar niet mee in dat het dan wiskundig niet correct is, wiskunde krijg je pas als je cijfers in getallen gaat gebruiken en dan zit je weer in de vorige situatie).

Neem bijvoorbeeld eens een blad papier leg dit plat op de tafel en schrijf hier een 6 op. Zet nu aan weerszijden van de tafel 2 personen en vraag aan elke persoon of het cijfer dat hij/zij ziet even of oneven is.

Hij die aan de kant zat waar jij zat terwijl je het cijfer hebt genoteerd zal 'even' antwoorden want ziet een 6. Diegene die aan de andere kant zit, ziet een 9 en zal 'oneven' antwoorden. En dat ... tegelijkertijd....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Leuke insteek! Zo had ik er nog niet over nagedacht.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Waarom die minnen ? Er is niets fout aan dit antwoord.
Thecis
9 jaar geleden
helemaal mee eens

Andere antwoorden (1)

Nee dat bestaat niet.

De definitie van een oneven getal is namelijk: een getal dat niet even is.
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Sorry, ik was even in de war met de nul als neutraal cijfer tussen positief en negatief.
Een onterechte min van mij.
Thecis
9 jaar geleden
nul is zelfs even, het volgt alle regels van een even getal. Zie numberphile voor de uitleg.
https://www.youtube.com/watch?v=8t1TC-5OLdM