zijn de modus en de mediaan elkaars tegen polen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je daarmee?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik moet het gemiddelde uitrekenen, dat is 31 dan staat er; Geef de modus en de mediaan. Ik weet dat de modus het hoogste getal is in de rij getallen waar ik het gemiddelde van moest uitrekenen dat is 46.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De modus is het meestvoorkomende getal. Dat is niet (per se) het hoogste getal.

Het beste antwoord

Nee.

De modus is het VAAKST VOORKOMENDE getal. Als het hoogste getal toevallig ook het vaakst voorkomt (i.e. de hoogste frequentie heeft), dàn is de modus dus het hoogste getal.

De mediaan is het 'middelste' getal, daar bedoel ik mee, als je ze allemaal in volgorde van (oplopende ) grootte zet, dan is de mediaan het middelste getal in die rij.

Een voorbeeldje. Stel je hebt de getallen 5,3,7,2,7,8,7,10.

Het GEMIDDELDE is nu (5+3+7+2+7+8+7+10) / 8= 39/8.

De MEDIAAN krijg je door ze in volgorde te zetten:
2,3,5,7,7,7,8,10. Dit is een rijtje van 8 getallen, de middelste zijn dus het 4e en 5e getal. De mediaan is (in dit geval, omdat er niet één middelste getal is) het gemiddelde van het 4e en 5e getal, 7 dus.

De MODUS is 7 omdat "7" 3 keer voorkomt, vaker dan enig ander getal.

Toegevoegd na 15 minuten:
Euh ... het gemiddelde is natuurlijk 49/8, niet 39/8 ...
kierkegaard47