Wat is het verschil tussen positieve en negatieve exponenten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
2.2K
Poet
10 jaar geleden
gaat dit over wiskunde? Of over politiek?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit gaat over wiskunde

Het beste antwoord

Hoi.

Om te beginnen een voorbeeldje.

x^1 betekent eigenlijk x
x^2 betekent eigenlijk x*x
x^3 betekent eigenlijk x*x*x = x * (x^2)
x^4 betekent eigenlijk x*x*x*x= x * (x^3)

enzovoort.

Op een gegeven moment bedacht men, dat je hiermee ook nog de andere kant op zou kunnen. Dus niet steeds verder *vermenigvuldigen* met x, maar juist het omgekeerde doen, namelijk *delen* door x.

Dan krijg je dus:
x^1 = x
x^0 = x/x = 1 = 1/x * (x^1) (ook al staat dit wat raar, het gaat even om het patroon)
x ^-1 = 1/x * (x^0 ) = 1/x
x ^-2 = 1/x * (x^-1 ) = 1/x* 1/x = 1/ (x^2)
x^3 = 1/x * (x^-2) = 1/(x^3)

Heel in het algemeen geldt x ^-y = 1/ (x^y)

Toegevoegd na 3 minuten:
in de voorlaatste regel is een mintekentje weggevallen, moest natuurlijk staan:

x^-3 = 1/x * (x^-2) = 1/(x^3)
kierkegaard47
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Kijk, hier heeft de vraagsteller wat aan. plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super bedankt :).

Andere antwoorden (2)

Heel simpel x^y is x tot de macht y en x^-y is 1 gedeeld door x tot de macht y.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
x tot de vijfde: 5 is de exponent, En 5 is boven nul dus de exponent is positief
x tot de min derde: -3 is de exponent en in dit is dus een negatieve exponent.

Toegevoegd na 56 seconden:
Verder wat Mulloq zegt
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stating the obvious