In welk opzicht verschilt wiskunde C met Wiskunde A, B en D?

Op het VWO.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
37.9K

Antwoorden (3)

Wiskunde C is de makkelijkste wiskunde van de vier.
Het moeilijkst is D, daarna B, daarna A en als makkelijkst C.

Wiskunde C kan je kiezen als je wel graag wiskunde wilt hebben, maar als je er veel moeite mee hebt. Je hebt dan wel het gevoel dat je wiskunde hebt maar je hoeft jezelf er niet heel erg voor uit te sloven.

Wiskunde B en D is heel technisch voor als je techneut wil worden.
Wiskunde A en C is minder technisch.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wiskunde C en wiskunde A zijn allebei eigenlijk hetzelfde. Je bent namelijk meer bezig met grafieken, tabellen, diagrammen en procenten dan bij wiskunde B. Wiskunde D kun je samen met wiskunde B kiezen, dus het is niet een soort wiskunde dat je apart kan kiezen, je kiest het er bij.

Het uiteindelijke verschil tussen wiskunde A en wiskunde C is dat wiskunde C minder lastige opgaven heeft dan wiskunde A. Het is daarom veel makkelijker en alleen aangeraden voor mensen die bijna geen goede cijfers voor wiskunde halen.

Wiskunde C is er later bijgekomen omdat wiskunde verplicht werd om examen in te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wiskunde A

Dit is in Nederland een wiskundevak dat samen met wiskunde B is ingevoerd voor het vwo in 1985 en op de havo in 1990. Op het vwo verving deze verdeling de daarvoor bestaande wiskunde I en II, de operatie heette dan ook HEWET (Herverkaveling Wiskunde I en II) en was het de bedoeling met wiskunde A een wiskunde te leveren die elke vwo-leerling kon kiezen. Op de havo was voor de invoering van wiskunde A en B één vak wiskunde. De invoeringsoperatie heette HAWEX (havo Wiskunde Experimenten). Bij wiskunde A lag de nadruk meer op toepassingen in sociale wetenschappen, zoals statistische verwerking, bij wiskunde B op toepassing in exacte wetenschappen.

Bij de invoering van de Tweede Fase werd wiskunde A opgesplitst in wiskunde A1 en wiskunde A1,2. Bij de Vernieuwde Tweede Fase is wiskunde A echter weer teruggekomen als opvolger van wiskunde A1,2. Leerlingen uit de profielen Natuur en Gezondheid en Economie en Maatschappij kunnen kiezen tussen wiskunde A en wiskunde B, leerlingen uit het profiel Cultuur en Maatschappij kunnen het kiezen, op het vwo als vervanging van wiskunde C.

Wiskunde C

Dit is een wiskundevak dat samen met Wiskunde D ingevoerd is in het vwo in Nederland, in de Vernieuwde Tweede Fase vanaf het schooljaar 2007/2008. Wiskunde C is een voortzetting op het eerdere vak Wiskunde A1. Meer dan bij dat vak zal gevraagd worden om algebraïsche vaardigheden. Het onderdeel grafen en matrices, bij wiskunde A1 in de ijskast terechtgekomen om het programma te verlichten, is weer opgenomen.

Wiskunde C is alleen beschikbaar voor leerlingen met het profiel Cultuur en Maatschappij. Leerlingen mogen Wiskunde C inwisselen voor Wiskunde A of B. De studielast bedraagt 480 uur.