Wiskunde B voor en na de tweede fase is dat hetzelfde?

Voordat de tweede fase bestond was er ook al een wiskunde B (en A) is deze wiskunde B van toen hetzelfde als de wiskunde B van nu? Dit gaat dus over de wiskunde van voor 1998.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Het beste antwoord

Je hebt drie periodes voor wiskunde:

Vóór de tweede fase: "Voordat het tweede fase onderwijs zijn intrede deed in 1998 werd het vak wiskunde in Nederland doorgaands onderverdeeld in twee keuzevakken; Wiskunde A en Wiskunde B waarbij het eerste vak onderdelen als kansberekening en matrices bevatte en het tweede meer focus legde op ruimtelijk inzicht en differentiaal rekenen."

Oude tweede fase (tot 2007):
Wiskunde A1
Dit was een vorm van wiskunde gedoceerd in de Tweede Fase van het voortgezet onderwijs in Nederland. Het eindcijfer voor dit vak was op de havo gelijk aan het schoolexamencijfer. Op de havo kende dit vak dus geen centraal schriftelijk examen. Op het vwo kende Wiskunde A1 wel een centraal schriftelijk examen. In het profiel cultuur en maatschappij was het een verplicht vak. In het vak voeren combinatoriek en kansrekening de boventoon.

Wiskunde A1,2
Dit was een vorm van wiskunde gedoceerd in de Tweede Fase van het Voortgezet onderwijs in Nederland en gold als uitbreiding op Wiskunde A1. Op vwo en havo was er voor Wiskunde A1,2 een centraal schriftelijk examen. In het profiel economie en maatschappij was het een verplicht vak.

Wiskunde B1
Deze vorm van wiskunde werd gedoceerd in de Tweede Fase van het Voortgezet onderwijs in Nederland. Wiskunde B1 kende op vwo en havo een centraal schriftelijk examen. In het profiel natuur en gezondheid is het een verplicht vak.

Wiskunde B1,2
Wiskunde B1,2 was een vorm van wiskunde gedoceerd in de Tweede Fase van het Voortgezet onderwijs in Nederland en geldt als uitbreiding op Wiskunde B1. Op vwo en havo bestaat voor Wiskunde B1,2 een centraal schriftelijk examen. In het profiel natuur en techniek was het een verplicht vak. Over het algemeen wordt dit als de moeilijkste vorm van de wiskundevakken gezien.

Vernieuwde Tweede Fase 2007 Wiskunde B:
Dit is in Nederland een wiskundevak dat samen met wiskunde A is ingevoerd voor het vwo in 1985 en op de havo in 1990. Op het vwo verving deze verdeling de daarvoor bestaande wiskunde I en II, de operatie heette dan ook HEWET (Herverkaveling Wiskunde I en II) en was het de bedoeling met wiskunde A een wiskunde te leveren die elke vwo-leerling kon kiezen. Op de havo was voor de invoering van wiskunde A en B één vak wiskunde. De invoeringsoperatie heette HAWEX (havo Wiskunde Experimenten). Bij wiskunde A lag de nadruk meer op toepassingen in sociale wetenschappen, zoals statistische verwerking, bij wiskunde B op toepassing in exacte wetenschappen.

Dus ja, hetzelfde.