hoe bereken je met welke snelheid je een tafellaken onder het servies uit moet trekken zonder dat het breekt/valt?

In filmpjes zie dat weleens. Maar hoe bereken je dat wiskundig? Misschien kan er een voorbeeld gegeven worden. En welke factoren spelen er mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
Ritsuka
11 jaar geleden
Ligt ook aan materiaal van laken
Reddie
11 jaar geleden
En van de onderkant van het servies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En het krantje aan de tafel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Randje bedoel ik

Antwoorden (2)

Het zal niet meevallen om dit te berekenen, als dat al mogelijk is.
Het gaat dan ook te ver om toch een poging te doen, dat wordt wel duidelijk als we de meespelende factoren even beschouwen.
1. De massa van het voorwerp.
De hele grap is gebaseerd op de traagheid van massa. Als er even heel kort een kracht op een massa wordt uitgeoefend (het onderdoor schuivende tafellaken), dan reageert die massa nauwelijks. Hoe kleiner deze massa, hoe sneller het tafelkleed moet bewegen.
2. De stabiliteit van het voorwerp.
Het schuivende laken zal elk voorwerp toch minstens minimaal doen bewegen, hoe snel het ook gaat. Het voorwerp kan daardoor omvallen. Als dat ook niet mag, dan is de stabiliteit ook een factor. Een bord zal minder last hebben dan een kandelaar.
3. De wrijvingsweerstand tussen het tafellaken en het voorwerp. Hoe groter deze weerstand, hoe sneller het laken moet bewegen. Een broodrooster op rubber poten kan dus nogal wat problemen opleveren.
4. De vervorming van het tafellaken.
In de praktijk zal de trekkracht niet netjes verdeeld worden over de volle breedte van het laken waardoor zich banen zullen vormen met bewegingsvertraging. Dit veroorzaakt bovendien oneffenheden in het oppervlak van het laken, ook nogal funest voor onze voorstelling, en misschien zelfs door geen enkele snelheid nog te compenseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Zoals bij elke wiskundige som, kan je uitgaan van veronderstellingen: "Neem aan, dat x waarde a heeft...". Maak schattingen van de waarden van relevante factoren en maak een formule. Je kan ook besluiten sommige factoren buiten beschouwing te laten of de waarde daarvan 0 te laten zijn. Zo ingewikkeld lijkt het mij allemaal niet. Een goede wiskundige kan naar mijn idee best een geloofwaardige formule in elkaar zetten, waarmee redelijk is aan te geven, met welke snelheid je het tafellaken onder het servies uit moet trekken.
Antoni
11 jaar geleden
Het zou me niet verbazen, als de makers van het televisieprogramma MythBusters van Discovery Channel of de medewerkers van De Nationale Wetenschapsquiz van de VPRO zo'n formule in het verleden al eens hebben opgesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou interessant zijn....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Antoni, maar zó kom je er nooit. Aannames zijn leuk, maar de variatie is hier veel te groot. Of ik 1 plastic bordje op dat tafelkleed zet, een grote aardewerk theepot vol met thee of een dikke steengrill met rubber poten. De stof waarvan het tafellaken gemaakt is maakt ook veel uit en bijv. ook of die makkelijk plooit. Daarbij kan weer het aantal keren dat hij gewassen is veel uitmaken.
Het aantal voorwerpen op tafel heeft weliswaar geen invloed op de snelheid waarmee je het e.e.a. moet uitvoeren, maar wel enorm op de kracht die je moet uitoefenen. Je moet voor elk voorwerp die wrijving overwinnen en dat kan dus aardig oplopen. Probleem daarbij is dat de verdeling van die kracht, als je de proef gewoon met 2 handen en zonder verdere hulpmiddelen uitvoert, meer dan een uitdaging is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens is dit geen wiskundig probleem, maar een natuurkundig. Dat is toch echt iets héél anders!
Antoni
11 jaar geleden
haabee, dank voor je reacties. Ik vind het een interessante discussie of het wel of niet mogelijk is; ik weet niet wie van ons beiden er in deze discussie gelijk heeft... en ja, je hebt (wel) gelijk in je tweede reactie: het is een natuurkundig probleem.
De wrijvingskracht is
F= µ*m*g
De grootte van het contactoppervlak is niet van invloed op de wrijvingskracht.
Het tafelkleed oefent meer kracht uit op zware dan op lichte voorwerpen.
½* m*v2 + P*s - µk*N*s = ½ *m*V2
Om nu de versnelling te bepalen gaan we uit van:
F=m*a
Substitutie van deze formule geeft:
F/m = (µ*m*g) /m = (µ*g)/1= µ*g = a
Omdat µ en g constant zijn is de massa niet van invloed op de acceleratie.