Hoe los je dit op voor x? (negatieve machten): x^(-2) - 2x^(-1) - 15 = 0

Ik weet dat je negatieve machten kan omdraaien met behulp van een breuk, dus ik kom tot:

(1 / x^2) - (2 / x) - 15 = 0
Hoe moet je nu verder?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

De gebruikelijke methode om zulke vergelijkingen op te lossen is: alles met x² vermenigvuldigen, zowel links als rechts. Dat mag, want als a=b, dan is ax²=bx² voor alle waarden van x.

In jouw geval krijg je dan

      1 - 2x - 15x² = 0

en dat kun je eenvoudig omschrijven tot

      15x² + 2x - 1 = 0

Deze vergelijking kun je op de normale manier oplossen (maar dat mag je in dit geval zelf doen).

Toegevoegd na 10 minuten:

Hier niet van toepassing, maar in vergelijkbare opgaven soms wel: na afloop altijd even controleren of je niet x=0 als één van de mogelijke antwoorden krijgt. Zo ja, dan moet je dat antwoord wegstrepen.

1/x² en 1/x zijn namelijk niet gedefinieerd voor x=0. Daarom kan x=0 nooit een oplossing zijn van de oorspronkelijke vergelijking, zelfs als x=0 wel een oplossing kan zijn van de vergelijking die je krijgt nadat je met x² hebt vermenigvuldigd.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Netjes:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!