Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord is niet meer geldig, deze regel zegt dat vermenigvuldigen voor delen gaat en optellen voor aftrekken. Dat is niet zo!

Eerst haakjes wegwerken.
Machten verheffen.
Vermenigvuldigen en delen.
Optellen en aftrekken.

Dus 3x4/5=2,4. Eerst 3x4 uitrekenen en dan het antwoord delen door 5.

Toegevoegd na 9 minuten:
Alles wat op gelijke hoogte staat wordt van links naar rechts uitgerekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is op zich al een vraag waar hier op Goeievraag... Wat is er in hemelsnaam gebeurd met Meneer van Dalen??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meneer van Dale is nog steeds actueel. Vermenigvuldigen en delen hebben dezelfde prioriteit dus wordt berekend in de volgorde waarin het staat (links naar rechts) Dit geldt ook voor optellen en aftrekken

Andere antwoorden (6)

Hier komt het bekende verhaal van Meneer van Dalen Wacht op Antwoord

of te wel "Machtsverheffen gaat voor Vermenigvuldigen, dan Delen, Worteltrekken Optellen en aftrekken

in dit geval dus eerst vermenigvuldigen -> 3x4
dan delen door 5

tenzij je haakjes gaat plaatsen die overtreffen dan weer al het andere
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vermenigvuldigen of delen doe je in de volgorde waarin het staat. Mijheer van Dale etc heeft hier geen invloed op. In alle gevallen is het antwoord 2,4
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Vermenigvuldigen en delen hebben in principe gelijke prioriteit. Er komt bij beide opties ook hetzelfde resultaat van 2,4 uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt inderdaad het verhaal van Meneer van Dalen maar vermenigen gaat niet voor delen, dat staat gelijk aan elkaar. Net zoals optellen en aftrekken. Dan doe je gewoon van links naar rechts; dus de hele som intypen op je rekenmachine, zonder haakje; 3x4/5= 2,4
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in dit geval toch altijd 2.4 dus eigenlijk maakt het niet uit ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@DeathDemocracy: Dat de letterreeks MVDWOA ("Meneer van Dalen wacht op antwoord") zou betekenen dat Optellen voor Aftrekken gaat is een verzinsel van mensen die dat ezelsbruggetje nooit gebruikt hebben. In werkelijkheid was Optellen destijds net zo gelijkwaardig aan aftrekken als nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het maakt tog ook helemaal nix uit of je eerst optelt of aftrekt ee som zoals 3-5+2-1 is in ale gevallen hetzelfde