Wat is het kleinste stukje in de tijd?

moest er zonet aan denken nav het dwdd college over het kleinste deeltje.

is er een deel van een milliseconde waarvan we zeker weten dat het niet korter kan, en dat alle tijd dus uit een hoeveel tijd hiervan bestaat, maar zelf niet bestaat uit een kleiner gegeven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
3.9K

Het beste antwoord

In de natuurkunde is het kleinste zinvolle tijdsinterval de Plancktijd. Dat wil zeggen, het is het kleinst mogelijke tijdsverschil waarin er nog een verschil te herkennen valt tussen twee situaties. De duur van de Plancktijd is uitgedrukt in wetenschappelijke notatie ongeveer 5,39 * 10^-44 seconde. Oftewel een 0, gevolg door 43 nullen en dan 539:

0,0000000000000000000000000000000000000000000539 s

Het idee van de Plancktijd komt onder andere uit de kwantummechanica, de studie van subatomische deeltjes. In de kwantummechanica is in principe alles, dus deeltjes, energie, tijd en ruimte opgedeeld in heel kleine maar specifiek gedefinieerde brokjes. Zodoende bestaat er ook een Plancklengte, en die is ongeveer 1,61 * 10^-35 meter. Oftewel een 0, gevolgd door 34 nullen en dan 161.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, net zoals als er geen kleinste lengte is (anders dan een deeltje). Je kan altijd zeggen dat iets de helft van een femtometer is of een miljoenste femtometer. Net als een miljoenste yoctoseconde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tijd is geen deeltje en zelf geen natuurkundig iets
dus het is oneindig klein te maken
omdat tijd niet bestaat
Dan alleen in onze geest als meetbaar iets maar het heeft weinig zin het zo klein te denken dat je er onder de menselijke maat niets mee kan alleen als een natuurkundig object (deeltje) daarmee in tijd gemeten moet worden is het interessant
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien bestaat tijd wel degelijk als een fysiek object, in de vorm van ruimtetijd.
Filosofisch gezien zou "een moment", een infinitesimale tijdspanne, als korste tijdseenheid kunnen gelden. Natuurkundig gezien is de Plancktijd de kleinste tijd.