X gedeeld door X is altijd 1X gedeeld door 0 mag niet0 delen door X is 0waar wat is 0 delen door 0 dan?

x/x=1,x/0=Err,0/x=0
0/0 = ??

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wiskunde
7.2K

Het beste antwoord

Waarom is 12 gedeeld door 3 gelijk aan 4? Het antwoord is heel simpel: omdat 4 x 3 = 12.
Wat is nu 0/0. We weten het niet dus noemen we het x. We zoeken dus een getal x waarvoor geldt: 0 maal x is 0. Voor x mogen we dus invullen wat we willen (2, 1/7 of wortel(3)) alles mag.
Deze eigenschap wordt in wat heet de differentiaalrekening gebruikt waarbij we praten over tot 0 naderende toename van y als gevolg van een tot nul naderende toename van x. Alle uitkomsten zijn mogelijk en niet alleen nul.
Dat er niet gedeeld mag worden door 0 een afspraak zou zijn is aperte onzin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je geeft het antwoord al zelf, delen door 0 mag/kan niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
probeer het maar eens uit met knikkers (zo deden wij dat vroeger), 0 knikkers delen door 4 kinderen is heel amusant (niet voor de kinderen), maar 4 knikkers verdelen over 0 kinderen zal wat moeilijker blijken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
normaal geldt de regel: een getal delen door zichzelf resulteert in 1. Als je 0 als getal beschouwd (wat het ook eigenlijk is) zou het antwoord 1 zijn. Echter, een andere regel zegt dat delen door 0 niet kan. Cq, het is niet duidelijk welk antwoord juist is op je vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Simpel door alles om te draaien kom je tot een raar eind antwoord.
x / x = 1. > 1 * x = X
0 / X = 0 > 0 * X = 0
x / 0 = ? > ? * 0 = X (Dit kan dus niet)
0 / 0 = ? > ? * 0 = 0 (Technisch klopt dit wel. Maar er is afgesproken dat delen door nul niet mag)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij delen door nul kan er van alles uitkomen. Om te weten hoeveel, moet je (wiskundig) de nul gaan benaderen, en kijken wat dan de uitkomst is. Als je een grafiek van de functie x/x tekent, is dit een horizontale lijn, de waarde is altijd 1, ook voor hele kleine waarden van x, en dus ook als je heeeeel dicht bij de nul komt. Om het goed te doen, moet je de nul ook van de andere kant (dus vanaf -1) een keer benaderen, want dan kan het antwoord soms anders zijn.

Kortom: op de lagere school leerde je dat delen door nul niet kan, dat de wortel uit een negatief getal niet bestaat. Maar niets is minder waar, delen door nul heeft vaak een uitkomst, en de wortel uit -1 is het imaginaire getal j.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een wortel uit een negatief getal bestaat wel! Niet als je alleen HAVO hebt gedaan, want dan vertellen ze het je niet, maar de wortel uit -1 is j, de wortel uit -2 is 1,4142j, etc. Dit wordt in de electrotechniek heel erg veel toegepast, bijvoorbeeld bij berekeningen met spoelen en condensatoren, waar er faseverschuivingen in signalen optreden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee hoor, ik ben bloedserieus!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zelfs een rekenmachine (uit 19xx) die dit zelfs weergeeft!
Deze vraag is al in een iets overzichtelijkere en eenvoudigere vorm gesteld. Kijk eerst even of dit het geval is, voor je een nieuwe vraag stelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Delen door nul is flauwekul
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Flauwekul? Op de HAVO was dat zo, maar op de MTS en nog meer op de HTS leerden we dat dit helemaal niet zo kullerig was. Zie mijn bovenstaande antwoord.
Delen door nul is flauwekul voor leken, inderdaad. Echter, als je het onderzoekt, zie je dat delen door 0 oneindig oplevert.

Kijk zelf maar door een willekeurig getal door een steeds kleiner wordend getal te delen. Je ziet dat dat uitkomst steeds groter wordt. Naarmate de noemer de nul nadert, zal de uitkomst oneindig benaderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vergeten te zeggen: Dit heeft te maken met limieten, i.e.: lim 1/x = oneindig
x -> 0