Wat is een goede manier om de temperatuur van water in een badkuip te laten afkoelen?

Ik wil zo'n 120-150 liter water in een badkuip laten afkoelen tot zo'n 10-15°C. De minimale temperatuur volgens de thermostaatkraan lijkt 20°C te zijn. Is dit dan ook 20°C of vonden ze het nutteloos om lagere temperaturen weer te geven op de thermostaatkraan?

Hoelang zal het ongeveer duren voordat de temperatuur zo'n 15°C is bij x aantal koelelementen á 400 gram? Of weet iemand toevallig een betere oplossing?

Bedankt voor het meedenken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
4.2K

Het beste antwoord

Ik heb zojuist even koudwater uit de kraan gemeten en dat komt uit op ongeveer 18 graden. Dus je moet het nog 3 graden af laten koelen. Het handigste is om de omgeving af te koelen; dus een raam openzetten en de wind er flink door heen laten gaan. Met die koelelementen lijkt mij een lang verhaal worden. Je kan het ook omdraaien, ga naar een slager/visboer en haal daar emmers vol met ijs, gooi die in het bad en wacht totdat het smelt naar 15 graden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de moeite! Het water mag ook best wat kouder dan 15°C zijn overigens. Wat koelelementen in de badkuip gooien lijkt me overigens eenvoudiger dan op mijn fiets emmers vol ijs halen bij de slager. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh sorry, ik dacht dat je in het bezit was van een truck ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap dat dat heel aannemelijk is, maar helaas. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is gelukt. Temperatuur van het kraanwater was inderdaad zo'n 18 graden en met wat ijsblokjes heb ik het laten dalen naar 15 graden. Bedankt allemaal.

Andere antwoorden (3)

Als je het lang genoeg laat afkoelen zal het kamertemperatuur worden.. (Denk ik) Dus ja.. Dat is +-19 Graden dus logisch dat ze niet lager dan 20 aangeven.. Maar misschien kun je een hoop bekers met water vullen en die in de vriezer doen en dan het ijs in de badkuip gooien! Waarom wil je dit eigenlijk bereiken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Fabiennetje. Ik dacht dat leidingwater wellicht kouder was dan kamertemperatuur. Bekertjes vullen is overigens een goed idee! Ik ben van plan om een ijsbad te maken en te gebruiken voor de mogelijke gezondheidsvoordelen en natuurlijk de kick!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de watertemperatuur hangt van het seizoen af, en waar je woont. Hoog in een flatgebouw zal het eerder in de buurt van 20 graden zitten, bij mij in de winter richting 10... Even meten dus en op de resulaten inspelen.
Je hebt flink wat ijs nodig om 100 liter water een graad of 5 af te koelen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hm..misschien maar eens zo'n baby badthermometer in de vorm van een eendje kopen dan. Bedankt AdrieK.
Hou het simpel: gebruik de douchekop en zet deze zo hoog mogelijk. Door de wijze waarop het water valt verdampt er veel water waardoor het water afkoelt. Het effect van een koeltoren nabootsen dus. Ga maar eens onder de douche zitten, je zal zien dat je het water te koud vind. Een ventilator op richten kan nog meer helpen. Het lijkt me de eenvoudigste methode.

Natuurlijk is dit geen oplossing van lange duur, maar als je deze methode toepast i.c.m. koelelementen start je ten minste al met kouder water. Dus is het water kouder en blijft langer koel. Beide voordelen van beide methodes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt.
Als jouw vraag hoort bij een natuurkundige proef waarin je decafkoeltijd miet bepalen dan volstaan voorgaande antwoorden. Als je een bad moet vullen van 10 tot 15gr dan zou ik het doen met de mengkraan. Koudwater uit de waterleiding is 7 gr celsius. Ik zou een deel met 7gr water vullen en een deel met 30 gr water. Als gemengd is dan zul je een gemiddelde van rond de 15 gr krijgen. Eventueel bij warmen of afkoelen van het water kan met koud resp warm water toe te voegen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt.