Kan je van een negenhoek een piramide maken?

Toegevoegd na 6 minuten:
Beter gezegd, kan je een piramide maken met 18 ribben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
2.3K

Antwoorden (3)

Nee, want een piramide heeft vier ribben en vier zijkanten.

Als jij dus iets maakt met 18 ribben,
dan is het geen piramide.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
bonboner, je hebt gelijk. Een piramide kan allerlei grondvlakken hebben, niet alleen met vier punten. Wikipedia vermeldt dit: "Een piramide is een ruimtelijke figuur, bestaande uit een grondvlak dat een regelmatige of onregelmatige veelhoek is, en driehoekige zijvlakken vanuit elk van de zijden van de veelhoek naar een gemeenschappelijke punt." http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_(ruimtelijke_figuur) @momopoyolo: Een "gewone" piramide (met een vierkant als grondvlak) heeft overigens acht ribben, niet vier.
Antoni
11 jaar geleden
Voor mijn reactie geldt: Lees "hoeken" waar "punten" staat vermeld. Het begrip "punt" heeft in de wiskunde namelijk een andere betekenis dan het begrip "hoek".
Ja hoor, dat kan. Dat heet ook een pyramide
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus een kegel is een piramide met een oneindig aantal ribben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zou je eindeloos over kunnen discussieren.
Een piramide met een n-hoek als grondvlak heeft 2n ribben.
Als 2n oneindig is, wat is n dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was bij voorbaat al niet van plan om erover wakker te gaan liggen maar vind 't wel boeiend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, net zoals een cirkel een oneindighoek is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jah, een kegel is gewoon een piramide met een cirkel als basis :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@svdongen: Ik hou wel van dergelijke simpelheid. :-)
Laten we eens kijken naar een pyramide.
Als x-punten op de basis hebben resulteerd dat in:

x ribben naar de top en x ribben op de basis.

Dit wil zeggen:

2x ribben voor een x-basis.

Jij zegt: 9 hoek als basis --> 18 ribben. Klopt dus helemaal.