6/2(1+2)=?, is dit 9 of 1?

ik zag deze som op facebook en ik zag allemaal verschillende antwoorden, ik heb op yahoo enzo gekeken maar dat is engels en dat snap ik niet helemaal. Weet iemand het antwoord?

Toegevoegd na 20 minuten:
oja, ik zag deze theorie:
'als je de 2 vervangt door een x krijg je dit;
6/x(1+2)
6/3x -->
hier voeg je de x en haakjes ook samen dus dan zou dat ook met 2 moeten en krijg je dus;
6/6=1

Toegevoegd na 21 uur:
ik heb het aan mij docent gevraagd en het kan 9 én 1 zijn, de som is onduidelijk gesteld en zo kan het dus beide.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
11.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan iemand mij helpen waarom mensen dit zo lastig vinden?
Dit is toch wiskunde van de brugklas?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dit van Facebook?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dit is dus geen brugklas wiskunde, ik heb ook op twitter en facebook (ja het komt van fb) gevraagd en ben er nu bijna zeker van dat het 1 is. Morgen vraag ik het aan mijn wiskunde leraar en ik zal jullie het antwoord vertellen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is dit een rekensom, geen wiskunde-opgave. Inderdaad wel groep8/brugklasniveau...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou vertellen jullie dan eens het antwoord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haakjes gaan altijd voor, dus staat er een 3, als je die elimineert. Vervolgens moet je die vermenigvuldigen met wat er voor die haakjes staat en dat is een 6/2, zestweede oftewel 6 gedeeld door 2 = 3. Dan hou je drie maal drie is negen over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Getallen vervangen door variabelen is absurd. Bij wiskunde is het juist de bedoeling om die variabelen te herleiden tot concrete getallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou meneer, dit basisschool niveau is toch net wat te hoog voor u; je moet 2(1+2) als één term zien, en dan kom je op 6/6=1. Ik ben natuurlijk niet 100% zeker maar ik heb deze vraag aan heel veel mensen gevraagd en dit antwoord vind ik het beste en het meest logisch. Vanmiddag heb ik wiskunde op school en zal ik het vragen, dan is er een definitief antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt ergens wel gelijk, mijn argumenten kloppen niet helemaal. Je werkt van links naar rechts maar als je haken tegenkomt werk je die eerst weg. Het is dus 6/2=3 en vervolgens 3*(1+2) en dus 3*3=9
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de regels staat eerst haakjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt maar het ligt eraan hoe je de prioriteiten definieert. Je kunt de volgorde toch niet negeren? Maar goed, je hebt zelf de grote ontknoping aangekondigd dus ik ben reuze benieuwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9 of 1, het kan allebei! De vraag is onduidelijk geformuleerd

Het beste antwoord

Volgens de moderne volgorde 9

Volgens de oude volgorde 1

hier in west europe is er afgesproken dat we de moderne volgorde gebruiken en dit hebben de meeste van ons ook geleerd op school. Als je het verschil wilt weten kun je hier alles over vinden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
via de link eigenlijk het beste antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Langleve duidelijkheid!

Andere antwoorden (7)

6 / 2*(1+2)

6 / 2*3

= 1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onjuist:
6/2(1+2)=6/2+3=9 9 dus en geen 1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van links naar rechts werken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6 gedeeld door 2 plus 3 = 9 ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord. (1+2) = 3 Dus: 6/2*3 In dit geval gaat Vermenigvuldigen dus voor Delen, dus eerst: 2*3 Ergo, je eindigt met 6/6 = 1
ronron1212
11 jaar geleden
waar staat wat er voor het haakje moet staan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord klopt, maar de redenering niet.
ronron1212
11 jaar geleden
6/x?(1+2)
6/2?(1+2
op het vraag teken hoort nog eerst iets te staan hoor.
Utrecht
11 jaar geleden
Ik hoop dat Tantesjaan geen wiskunde-examens meer hoeft te doen. Zou zakken als een baksteen...
2(1+2)=2+3 ?? Echt niet!
Wiskundig is het 2 * (1+2) = 2 * 3 = 6
of 2 * 1 + 2 * 2 = 2 + 4 = 6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus het antwoord is 1?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212 op de vraagtekens komt een +, want het zijn beide positieve getallen, dus komt er een + wanneer er niks staat, terwijl dat wel hoort.
Dat is 9:

Als je de haakjes wegwerkt krijg je 6/2x3.
Je doet eerst 6/2, dat is 3 dus krijg je 3x3.
En dat is natuurlijk 9 ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, maar sommige mensen zeggen dit: als je de 2 vervangt door x dan gebeurt er dit ->
6/x(2+1)=?
6/3x=? en als je die x nu vervangt door 2 kom je op 1....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er niks staat is het een vermenigvuldiging en geen plus zoals ik ergens las. Haakjes gaan voor. Volgens de regels hebben * en / dezelfde prioriteit, dus van links naar rechts. Dus het antwoord is goed. Stop 6/2*(1+2) maar eens in een of andere tool, bijvoorbeeld in een cel in Excel, en je krijgt 9.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de 2*3 staat onder de deelstreep, er staat dus 6/6.
RobZelluf 'tovert' de (2+1) naar boven...

Eerst tussen haakjes, dus 6/2*3
Dan van links naar rechts want gedeeld door en keer zijn evenwaardig. Dus 3*3 en dan =9

Als je dacht dan je na de 1+2 de haakjes moest laten staan, kreeg je inderdaad 1. Maar dat is niet zo, want alles binnen de haakjes is al uitgewerkt en de keer die ervoor staat (niet zichtbaar) word na de gedeeld door gedaan.

Dus 9 :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nope. Als je 2(1+2) als 1 term ziet, en ik zie niet hoe dat anders zou zijn, moet je alles onder de deelstreep eerst uitrekenen. 6/6=1
We maken gebruik van distributie:
a(x + y) = ax + ay = 2*1 + 2*2 = 6
6/6 = 1

Toegevoegd na 21 seconden:
Merk op dat
a * (x + y) niet hetzelfde is als a(x+y)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Regels:
Altijd eerst:
Machten of Vierkantswortel
Haakjes
Vermenigvuldiging of Delingen
Plus of Min

Reken nu zelf maar uit, want ik snap het deel 2(1+2) niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fout. Haakjes eerst, dan machten en/of vierkantswortel dan vermenigvuldiging of deling, en dan pas plus en min. En dit alles van links naar rechts.
Denk aan de verkeersregels bij wiskunde:
Eerst de haakjes: 1+2=3
Daarna gedeeltdoor: 6/2=3
Dan hou je over: 3 en 3, omdat het beide positieve getallen zijn mag je een plus er tussen zetten, dus 3+3=6
Het antwoord is 6. Geen 9 of 1 gewoon 6. Geloof het of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna goed! Als er niets tussen staat b.v. 3c betekent dat 3*c. Een keer en geen plus. Dus is het antwoord 3*3=9.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat ze beide positief zijn mag je er een plus tussen zetten? Dus bij negatief moet je min doen?
Waar zat jij op school?
Het antwoord is 9.

Haakjes eerst! 6/2(3)
Van links naar rechts! 6/2 is 3.
3(3)
= 9.
Bronnen: