Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je een hoek van een rechthoekige driehoek berekenen met enkel de hypotenusa bekend in meters?

Ik heb een rechthoekige driehoek waarvan ik enkel weet welke maat de hypotenusa heeft in meters de rest van de zijden zijn onbekend (behalve dan dat de hoek tegenover de hypotenusa 90 graden is) Kan ik dan aan de graden komen van van de onbekende hoeken met enkel deze gegevens?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je een voorbeeldje maakt: je neemt een stuk papier (daar is je hoek van 90 graden) en je neemt een stokje, of lineaal van vaste lengte (je hypotenusa) dan zul je zien dat je eindeloos veel driehoeken kunt maken door je h. over het papier te schuiven.

Het antwoord is dus: nee.
Om een driehoek vast te leggen heb je drie punten, twee hoeken en een zijde, of twee zijden en een hoek nodig.
Met alleen 1 zijde en een hoek mis je nog een gegeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk verhaal.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat dat niet kan. Je hebt te weinig informatie. Volgens Pythagoras is a^2 + b^2 = c^2. c^2 weet je, want dat is de lengte die je hebt. Maar er zijn verschillende oplossingen voor a en b mogelijk en daardoor kun je geen verdere berekening maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja met Pythagoras kom je niet ver maar ik dacht dat er mischien een kunstje is met de geometrische hoeken (SOS CAS TOA).

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding