Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hulp met wiskunde som, hoe kan ik hyperbolen in parabolen tekenen?

Ik heb maar even een plaatje van de opdracht erbij gestopt en hoop heel erg dat iemand me kan helpen met deze vraag. Ik kan hyperbolen en parabolen tekenen maar het is mij helemaal niet uitgelegd in mijn lesboek hoe ik in een figuur een hyperbool en een parabool mix en niets over hoe dat dan zou moeten werken met gedeelde coördinaten etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je moet de parabool tekenen en vervolgens in hetzelfde plaatje de hyperbool (dus 2 curves in één plaatje).

Dan moet je bepalen waar deze curves elkaar snijden (dus door elkaar heen gaan). Simpel gezegd, voor welke waarde van x hebben de parabool en de hyperbool dezelfde waarde van y, en wat zijn die waardes dan.

Dat doe je door bijde vergelijkingen te schrijven als y=f(x)
en vervolgens die twee vergelijkingen aan elkaar gelijk e stellen en op te lossen.

En de laatste vraag spreekt volgens mij voor zich.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt dit maakt al een hoop duidelijk, rest mij nog een vraag; Zoals ik hyperbolen heb getekend hoort daar altijd aan de horizontale as en de verticale as bij een parabool is dat natuurlijk geheel anders.
Moet ik nu enkel de verticale hyperbool as verbinden aan de horizontale as van de parabool of enkel de curve van de hyperbool in de parabool tekenen? Of mischien wel weer heel anders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na goed kijken is de parabool aan de positieve kant natuurlijk ook gewoon goed om de curve van de hyperbool in te tekenen, bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Het snijpunt kun je berekenen door de ene formule in te vullen in de andere. Dus omdat y = x² kunnen we in de andere formule y vervangen door x². Dus x.y=27 wordt dan x.x²=27, dus x³=27, dus x=3. En dan moet y dus 9 zijn. Dus de krommen snijden elkaar in het punt (3,9).
De vraag waar de parabool boven de hyperbool ligt kun je beantwoorden door een willekeurige waarde ongelijk aan 3 voor x te nemen. Bijv. x=1. Voor de parabool is dan y=1²=1 en voor de hyperbool is y=27/1=27. We hebben een x gekozen die kleiner is dan 3 dus voor alle positieve x kleiner dan 3 ligt de hyperbool boven de parabool.
(Lees meer...)
WimNobel
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding