Waar staat de A en B voor in de formule Y=A+B.T (Trendberekening)?

In dit geval wordt in plaats van de x-as de tijd-as (dus de T) gebruikt. Ik moet dus een trend berekenen over een aantal jaren gezien, maar ik heb erg veel moeite met statistiek en uit het leerboek wordt ik ook niet veel wijzer. Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.6K

Antwoorden (2)

y = a + b*t is een lineaire kromme. (rechte lijn)

Dit wil zeggen dat de kromme op a begint (y-interceptie) en met een helling b verder gaat. b*t wil zeggen dat hij elke tijdseenheid b verder om hoog gaat.

Als b negatief is, dan daalt de lijn dus (want hij gaat steeds negatief omhoog = omlaag).

Dit is eigenlijk alles

bij t= 0 --> y(0) = a

en de helling van de lijn: delta y / delta t = b

delta = verschil.

Dus pak een interval van t : t1 --> t --> t2.
Dan is delta t = t2 - t1

en delta y : y(t2) - y(t1) = b(t2 - t1).

(dit kan je met punten doen, om zo de trend te berekenen :))

Is het helder?

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijv. lijn door punten:

(2,3) en (3,2) {random}:

delta t = 3 - 2 = 1

delta y = 2 - 3 = -1

dus b = -1/1 = -1.

y = a - t -->

3 = a - 2 --> a = 5

y = 5 - t .

controle: 5 - 3 = 2.

Jep :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey svdongen, super deze uitleg! Ik denk dat ik het nu een beetje begrijp en tenminste weer verder kan met de stof. Als het mogelijk is laat ik nog even weten hoe het gegaan is en of er desondanks toch nog iets niet duidelijk is. Helemaal top!
Het hangt af van de eenheid en grootheid van Y waar A en B voor staan. Waarschijnlijk staan ze nergens specifiek voor, maar worden ze alleen gebruikt voor het beschrijven van een trend.

De formule is een lineair verband. B is de helling(kan stijgend of dalend zijn) en A is de verticale verschuiving van de grafiek.

Bij twee puntenparen is het een kwestie van een rechte lijn hierdoor tekenen. Bij meerdere punten zal curve fitting moeten worden gebruikt zoals de kleinste kwadratenmethode.

Voorbeeld lineair verband:
punt c: (1;5)
punt d: (3;6)

B = (6-5)/(3-1) = 1/2

invullen: Y = A + 1/2*X
5 = A + 1/2*1 -> A = 5 - 1/2 = 9/2
Y = 9/2 + 1/2*X

Toegevoegd na 1 dag:
X=T
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met t = x