Wie kan mij uitleggen wat de functie percentiel doet. Op internet kan ik uitleg vinden maar begrijp het nog niet zo goed.

Mijn gewichts app op mijn telefoon zegt dat mijn gewicht het 15e percentiel is. Wat betekend dat?

11 jaar geleden
in: Wiskunde
6.1K

Antwoorden (2)

Dit betekent dat 15% van de bevolking (of groep die getest is of wat dan ook) een lagere of even hoge score heeft als jij. Dus 85% heeft een hogere score.
Als het om gewicht gaat zou ik dus zeggen dat je wat aan de lichte kant bent.

Toegevoegd na 29 seconden:
En je gewicht IS dus niet het 15e percentiel, maar zit in het 15e percentiel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe kun je niet zeggen dat je aan de lage kant bent als de gemeten groep allemaal te zwaar is. Je kunt alleen zeggen dat je lichter bent dan 85% van de rest van de gemeten groep. Dat kunnen hele dunne nigerianen zijn maar ook hele dikke amerikanen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij was de min overigens niet, zo fout was het antwoord nou ook weer niet ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja Pelle, dan heb ik me niet goed uitgedrukt. Ik bedoelde ook dat deze persoon tov de groep aan de licht kant is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ok dat begrijp ik maar dat stond er niet en dat is toch wel een heel belangrijk punt. De vraagsteller kan zelfs te dik zijn.
Het betekent dat je met jouw gewicht tot de 15% lichtste mensen behoort (Van de mensen die hun gewicht via de app hebben opgegeven, vermoedelijk. Anders moeten ze uitgaan van een standaard verdeling).

Een percentiel is een deelverzameling uitkomsten. Als je , zolas hier, gewichten vergelijkt, dan is het Xe percentiel de lichtste X procent van de steekproef.

Als jij dus tot het Xe percentiel behoort, dan weet je dat X procent van de gewogen lichter of net zo licht zijn als jij.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik leg het iets verkeerd uit.

Het X-te percentiel Px is een getal zodanig dat x% van de uitkomsten lager of gelijk is aan Px.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig dat jij hetzelfde uitlegt, maar ik 2 minnen krijg en jij een plus. Ach, als de vraagsteller het uiteindelijk maar snapt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ik vind jouw fout toch wel heel belangrijk Dounja.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, het is geen fout, enkele een verkeerde omschrijving. En die is inmiddels in de reacties rechtgetrokken. Maar geeft niet hoor. Ik ga niet dood aan een paar minnen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, je kunt minnen niet weghalen toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat kan niet, maar dat geeft ook niet, want het zijn geen punten die eraf gaan... :-)